Wednesday, June 18, 2014

Pabila rakan sebaya jadi mentor

Oleh kerana 8 orang muridku Linus, 3 LINUS Tegar dan 5 orang LINUS, maka pendekatan yang kuambil adalah untuk menjadikan muridku yang agak pandai sedikit sebagai mentor atau rakan sebaya sebagai pembimbing.
  Aku telah tetapkan setiap murid LINUSku ada rakan pembimbing.  Program ini telah ku jalankan semasa "Relief' kelas tersebut. Pengalaman mengajar murid-murid PROTIM tahun 6 juga ku lakukan begini. Apa yang menjadi kelakar atau nak jadi cerita , bukan senang nak mengajar rakan sebaya.  Konon-kononnya seorang mentor dan mentee telah datang kepadaku dan meberitahu dengan gembirannya menteenya telah berjaya dipulihkan .  Hanya 5 perkataan sahaja.  Maka aku pun mengujinya.  Apabila diuji bacaan dan sebutan perkatan tersebut , perkataan pertama pun dah salah.  Alu diejanya ulu. Baginilah kalau kita menggunakan murid sebagai pembantu.  Tetapi tak mengapalah peranannya sebagai pembantu guru berjaya walaupun hasilnya kurang.  Aku berharap pendekatan ini berjaya mengurangkan peratus LINUS murid Tahun 1 Arif di kelasku.
  Aku gunakan modul LINUS yang telah ditetapkan sebagai alat penguji dan rakan sebaya sebagai pembimbing.  Perkara ini juga kulakukan di kelas-kelas lain . Syukurlah ada perubahan atau kemajuan sedikit  kepada murid-murid yang tercicir .  Aku berharap agar mereka ada kesedaran untuk membantu rakan mereka.
 


Terima kasih kepada rakan sebaya sebagai pembimbing  yang sudi membantu membimbing rakan yang belum menguasai kemahiran membaca. Semoga usaha mereka dapat meringankan bebanan guru dan seterusnya menjadikan mereka insan yang sedia membantu rakan.  Alhamdulillah bermula episod penerapan nilai murni dalam  sikap saling membantu..

No comments:

Post a Comment