Sunday, June 29, 2014

Pantai Cenang,Langkawi

  Pasir Pantai  Cenang terdiri daripada serbuk pasir yang halus. Pantai ini  dikelilingi oleh pokok-pokok kelapa dan Casuarinas, seluas dua kilometer dan dipenuhi dengan gabungan kawasan peranginan, hotel-hotel mewah, chalet dan restoran. Pantai ini popular semasa musim pelancong, waktu  puncak ialah musim cuti sekolah dan cuti umum atau hujung hujung minggu. Aktiviti -aktiviti yang dilakukan di sini baik untuk  menerokai pulau-pulau berhampiran seperti Pulau Rebak Kecil dan Pulau Rebak Besar. Pantai Cenang terletak di hujung selatan-barat Langkawi, kira-kira 18 kilometer dari Kuah.
  Sebelum berangkat balik , kami singgah di pantai Cenang.  Panorama di pantai itu sungguh cantik.  Patutlah ramai pelancong yang mengunjungi, Berbagai=bagai  kemudahan yang disediakan seperti restoran, kiosk-kiosk yang menjual  cenderamata dan makanan,  penginapan dan kemudahan bersantai serta berekreasi di tepi pantai. 
  Ramainya pelancong tempatan dan asing berkunjung di sini terutama musim cuti sekolah. Memang kayalah  penduduk Langkawi yang membuat perniagaan di sini.  Sepanjang kami bersiar-siar di Pulau ini , kami lihat banyak homestay dibina dan projek perumahan sedang dibangunkan.
  





Malangnya sakit mata apabila melihat pelancong asing yang membawa budaya mereka di negara kita.  Agak tercemar budaya sopan santun dan berpakaian ketika di pantai jika melihat gelagat mereka.  

No comments:

Post a Comment