Friday, June 20, 2014

Dataran Helang

Sebelum balik ke HIG,  kami ingin melihat matahari terbenam di Dataran Helang, di Kuah.  Pada pergi pada pukul 6.30 petang selepas melawat Galeria Perdana Menteri.  Oleh kerana pada masa itu musim cuti persekolahan , maka ramailah pelancong yang datang ke situ.
  Kebetulan sibuk kami mengambil gambar kenangan, ada sekumpulan pelancong dari India yang sibuk bergambar di hadapan Dataran Helang itu. kami melihat gelagat mereka.  Tahu-tahulah kan orang India, dengan keriuhan mereka.  Ada pula yang sanggup berdiri di tebing perkataan huruf 'LANGKAWI" , mereka sanggup menyelit di celah-celah huruf tersebut.  Ada pula yang sanggup meninggalkan beg mereka kerana teruja henda merakam gambar kenangan.
  Kami tidak dapat melihat matahari terbenam kerana suasana pada masa itu tidak menarik, mendung.  Kalau betul-betul suasana petang matahari terbvenam tentulah menarik terutama ketika cahaya merah di kaki langit.
Jadi, kami mengambil gambar kenangan pemandangan atau panorama di tepi laut.
  Kemudian kami membeli aiskrim dan air mineral kerana kehausan setelah berjalan-jalan di sekitar dataran tersebut.
                                       
                                                       pandangan dari bawah  replika helang

pemandangan di tepi laut

                 
kami pun menyelit di hadapan huruf Langkawi tersebut

Dataran Lang (Dataran Helang) merupakan mercu tanda Langkawi dan juga merupakan tugu tumpuan pelancong yang terkemuka di pulau LangkawiMalaysia. Ia merupakan patung helang setinggi 12 meter yang menggambarkan helang yang dari mana Langkawi mendapat namanya. Kedudukan patung helang gergasi ini terletak bersebelahan dengan pelantar jeti Kuah, dengan sayap berkepak sedia untuk menyusur keudara menjadikannya satu pemandangan yang mengkagumkan bagi para pelancong sedia untuk mendarat di pulau ini.
Rakyat tempatan mencatatkan helang sebagai satu simbol di mana nama langkawi berasal “Lang” adalah sama atau dikata singkatan “helang” manakala “kawi” bermaksud perang merah di zaman Melayu purba.
Pada malam, seluruh dataran diterangkan dengan lampu. Dari laut, panorama adalah menakjubkan. Suasana malam sungguh menggasyikkan dengan cahaya lampu daripada kapal yang berlabuh.


No comments:

Post a Comment