Tuesday, June 5, 2012

Tinggal Kenangan bersama Arwah di SK Cenderawasih , Sabah

  Semenjak bertukar ke Sabah, Aku mendapat banyak undangan sebagai penceramah  bagi  teknik menjawab soalan  Bahasa Melayu bagi kertas 2 UPSR, tetapi malangnya, aku tidak ada kenderaan .   Kali pertama, undangan dari Sekolah Kebangsaan Cenderawasih.  Tahun kedua juga sekolah ini, mengundangku lagi.
 Menurut GPK 1, Encik Saharun dan rakan-rakan yang lain banyak sekolah di bandar Lahad Datu ingin mengundangku sebagai penceramah tetapi ketika itu aku tidak ada kereta untuk ke destinasi tersebut, Maka pelawaan itu terpaksa aku lenyapkan.  Tambahan pula aku masih baru, mungkin lenggok bahasaku amat berlainan dan untuk ke bandar adalah terlalu jauh lebih kurang 120 km dari sekolahku.
  Banyak kenangan yang meninggalkan sejarah bagiku di sekolah ini.  Pertama, kali ke Sabah, aku berjumpa dengan beliau kerana kawannya di SKDN mengirim barang, aku terus ke rumahnya.  Kali kedua dan ketiga, perjumpaanku dengannya melalui penyampaian cendera mata ketika mengadakan ceramah UPSR ini.
  Kini semuanya tinggal kenangan kerana beliau arwah Hjh Nor Arbayah bt Summang telah menemui-Nya, Allah s.w.t. Beliau telah menghidap kanser payu dara, enggan mendapatkan rawatan daripada doktor.  Beliau hanya mendapatkan rawatan secara tradisional tetapi menashatkan agar kita mendapatkan rawatan daripada doktor perubatan moden.  Semoga arwah  ditempatkan dalam kalangan orang-orang yang beriman.




2 helai tuala bersulamkan SK Cenderawasih masih dalam simpananku.

No comments:

Post a Comment