Wednesday, May 30, 2012

Cuti-cuTI- Jom bersih

Sejak berpindah ke SK Sungai Sireh dan tinggal di Sabak Bernam 5 Mac 2012, aku tidak kesempatan tinggal lama di rumah.  Cuti pertengahan penggal pertama , dah balik ke rumah tetapi lama dah tinggalkan rumah ini.
  Kini penghuninya sang tikus, sang semut dan sang habuk.  Maka pada hari ini, 31/05/2012 maka kami sekeluarga sibuk mengemaskinikan rumah.  Terpaksa basuh semula semua pinggan mangkuk, memvakum, mengemop lantai, membuang semua barang makanan yang expired dan terpaksa membeli barang makanan baru.
  Banyak kerja-kerja yang perlu dibuat.  Dapur gas pula dah tidak selamat digunakan.  Kepala gas dengan kepala di tong gas mengeluarkan bau gas manakala dapur gas pula seakan-akan mengeluarkan bunyi, takut sang tikus menggigit saluran gas itu.  Takut jadi kes pula nanti, jadi makanlah makanan kering yang dibeli seperti roti.  Nampaknya terpaksa membeli yang baharu pula.





  Lihatlah sang semut dah bersarang di dalam kabinet pinggan mangkukku dan sang tikus bersarang di dalam laci .  Nasib malang menimpakau sang semut dan sang tikus.  Siapa suruh kamu duduk di rumahku.
   Di sekeliling rumah pula rumput dah panjang.  Pokok-pokok yang menjalar dah hendak masuk ke dalam rumah.  Tengoklah sang rumput dan sang pokok menjalar dan memanjat pagar rumahku.  Ini belum lagi tengok di sekeliling rumah.  Alamat seminggu ini, kami  terpaksa  bekerja keras untuk memulihkan keadaan seperti sediakala.  Mungkin aku perlu berkorban kot, apa pun aku belum dapat membuat tindakan drastik.  Setiap keputusan dalam perjalanan hidup  dan setiap langkah perlu difikirkan akan risikonya atau natijahnya antara rumah, tugas dan tanggungjawab.

No comments:

Post a Comment