Saturday, April 6, 2013

perbelanjaanku -bajet - bersyukurlah

Perpindahan ku dari Sabah ke Sungai Sireh ,Selangor amat memeritkan.  Pertama cabaran sekolah yang sejauh 121km  pergi dan balik ,tambahan pula usia semakin meningkat, penat rasanya setiap hari seawal pikul 6.20 pagi dan tiba di rumah hampir pukul 3.00 petang.   Kekadang mengantuk semasa memandu.  Syukurlah setakat ini masih lagi selamat .  Aku belum tahu pada masa akan datang.
  Kehilangan RM1800 elaun semasa di Sabah menambah perit lagi tambahan pula gaji tahun 2012 tidak naik dan pemotongan RM9+++ dalam tahun itu menambah bebanan lagi.  Kini , bulan Februari 2013 , terpaksa mengorek tabung untuk menghidupkan insuran kereta dan roadtax, Roadtax pun dah bertambah kalau di Sabah RM72 kini  RM90.
  5/4/2013 pula , servis kereta.....major katakan terpaksa bayar RM600  .  Nanti bulan Jun pula,  roadtax dan insuran kereta Atos.  Pening juga kepala apabila memikirkan.  Tetapi syukurkan juga apabila kenaikan gaji penjawat awam 13% , ada juga penambahan untuk menampung perbelanjaanku.  Bayangkanlah duit minyak keretaku untuk 3 hari RM70 belum ditambah makan. Nampaknya kena ikat perut dan ikat mata agar tidak memandang sebarang benda atau pakaian yang hendak dibeli.
  Seperkara lagi bersyukurlah kerana baru-baru ini diumumkan kenaikan gaji  penjawat awam diawalkan bulan Julai.  Semoga kenaikan gaji dapat menampung perbelanjaanku. Manakan tidak , nanti nak balik kampung di Melaka, salah-salah rabak lagi duit.....tengok rumah dah tak berseri.  Walaubagaimana pun bersyukurlah dan redha semoga Allah beri kesihatan dan rezeki yang berkat.  Sungguh besar cabaranku pada saat sembilan tahun lagi akan bersara.....Wassalam..

No comments:

Post a Comment