Friday, October 25, 2013

Misi menabur Jasa Guru Bahasa Melayu ke Satun , Thailand

Aku bernasib baik dapat mengikuti misi ini yang akan dilaksanakan pada 29 November 2013 hingga 8 Disember 2013.  Seramai 40 orang guru besar, guru-guru , seorang pegawai JPN dan PPD, Kuala Selangor.
   Sebelum bertolak ke Satun, kami menyediakan beberapa persiapan seperti memohon kebenaran ke luar negeri, memperbaharui passport dan bengkel membuat modul pengajaran dan pembelajran.
  Pada 10 Oktober, perjumpaan dan sesi perbincangan di SK Tanjung Keramat.  Kemudian, diikuti perbengkelan untuk membuat modul selama 3 hari, iaitu pada 22- 24 Oktober 2013.
  Selama 3 hari, banyak pengetahuan dan pengalaman dikongsi bersama.  Guru-guru bersemangat membuat powerpoint dan word untuk persembahan dan bahan pengajaran ke sana kelak.
  Kami juga sibuk membincangkan pakaian seragam supaya membawa imej yang baik semasa mengajar di sana. telah diputuskan menempah baju korporat dan tudung bagi perempuan manakala cendera hati kepada keluarga angkat dianggarkan bernilai RM 50 setiap individu.
  Di sebalik perjumpaan  dan rancangannya ini berlangsung,  dapatlah aku berkenalan dengan guru-guru Bahasa Melayu, Guru besar dan beberapa pegawai PPD Daerah Kuala Selangor.
    Perjumpaan pada 10/10/2013, Tuan Hjjh Zaiton bt Selamat , Pegawai Pendidikan Daerah hadir bersama di SK Tanjong Keramat.
   
                        Tiga hari berturut-turut bebengkel membuat modul PdP dan pembentangan setiap kumpulan dengan ketetapan tajuk iaitu kata nama, kata kerja, kata tanya, kata ganti nama dan penjodoh bilangan.
Semoga misi kami akan berjaya pergi dan selamat ......aamiin. Insya-Allah.
                                    berbengkel di Bilik Seminar , SK BandarBaru Kuala Selangor
cerianya bilik seminar dan sekolah ini.

No comments:

Post a Comment