Saturday, October 19, 2013

Perkhemahan tahun 6 SKSS di Homestay Sungai Sireh

  Perkhemahan semua murid Tahun 6 SKSS bermula pada 18/10 hingga 19/10/2013.  Setiap tahun inilah acara wajib yang akan dijalankan setelah selesai UPSR.
  Perkhemahan wajib ini diadakan di Homestay Sungai Sireh.   Memang  inilah lokasi yang sesuai dijadikan tempat perkhemahan kerana dilengkapi pelbagai kemudahan seperti surau, bilik air, dewan serta tempat berkhemah di bawah pokok kelapa sawit.  Ada juga kemudahan lain , yang disediakan seperti berkayak, permainan tradisional dan perkhidmatan bot enjin  sangkut.  Keistimewaan di sini ialah kehidupan bersawah padi, kelapa sawit serta keindahan hidup di kampung nelayan.
  Aktiviti yang biasa dilakukan oleh semua murid ialah mendirikan khemah, masakan rimba, berjalan malam, jungle tracking. berkayak dan aktiviti senaman serta motivasi diri.  Semoga semua murid dapat menimba pengetahuan dan pengalaman hidup di hutan dan melatih murid bekerjasama dalam kumpulan serta berdikari.

   Cikgu-cikgu sibuk memasak makan untuk makan tengah hari 19/10/2013, membakar ayam dan sosej untuk makanan guru, sayur campur dan daging kambing masak kicap.

                                                   Murid-murid memasak ayam masak merah
                                                      Murid menggoreng telur dadar

murid saling bekerjasama memasak untuk pertandingan masakan rimba.  Mereka menggunakan kayu api dan buluh sebagai bahan bakar yang ada di sekitar tapak perkhemahan.

No comments:

Post a Comment