Wednesday, December 3, 2014

Kellies Castle

Istana Kellie ialah sebuah bangunan sejarah dan tempat menarik untuk dilawati di Batu Gajah , Perak.  Telah lama hatiku teringin untuk melihat istana ini.  Kebetulan cuti penggal pertama, aku mengambil kesempatan untuk ke istana ini.  Kami bergerak dari kuarters guru SBPI Sabak Bernam, singgah di Terowong Pasir Salak, kemudian meneruskan perjalanan ke Masjid Batu Gajah untuk bersembahyang,. Di masjid inilah kali pertama aku melihat ada eskalator.  Besarnya masjid ini ada tempat untuk ceramah mungkin untuk ceramah bakal haji, kelas fardhu ain atau sebagainya.
  Kami sampai di Istana Kellie pada pukul 2.30 petang. Setelah melihat dan membaca kenyataan di bangunan ini , kami sempat bergambar dan duduk berehat di wakaf yang disediakan.  Menurut sejarah, Willian Kellie Smith seorang yang berbangsa Scotland, jurutera muda berumur 20 tahun ketika itu telah datang ke Tanah Melayu.  Beliau adalah antara  10 terkaya di kalangan keluarga elit.  Dengan kebijaksaannya menguruskan perniagaan dan berkahwin dengan Agnes yang juga daripada keluarga elit telah membina sebuah istana,  lambang cintanya kepada isterinya, Istana ini mula dibina pada tahun 1905, kini berusia 109 tahun dibina di atas bukit.  Istana ini umpama lambang cinta Shah Jahan kepada isterinya Mumtaz,  membina Taj Mahal , antara 7 benda ajaib di dunia.
  Malangnya Istana Kellie ini menghadapi cabaran, kemerosotan ekonomi, perang dunia dan akhirnya William Kellie Smith meninggal dunia.  Masalah kewangan, kematian pekerja-pekerja yang membina bangunan ini menyebabkan projek istananya terbengkalai. Sekiranya siap , tentulah ia menjadi lambang cinta seorang suami kepada isterinya , sanggup bergolok-gadai demi memenuhi impian isterinya. sebuah istana yang lengkap dengan  bilik-bilik khas seperti bilik menyimpan wain, bilik tempat menyimpan peralatan tilam , bantal jika ada tetamu, gelanggang tenis, tempat tetamu berkumpul dan disediakan lif untuk mudah naik ke tingkat atas.  Malangnya semua ini menjadi impian kosong bagi William kerana hajatnya yang tak kesampaian.  Disebabkan itu, ramai pengunjung yang melihat roh-roh Willian,  Agnes dan anak kecil berlegar-legar di istana ini. Mungkin benar atau tidak bergantung kepada kepercayaan dan orang yang pernah melihatnya termasuk petugas-petugas di istana ini.  Walaubagaimana pun, kami telah sampai di sini dan  hanya melihat serta berpusing-pusing di ruang , bilik-bilik dan semua tingkat bangunan ini. Betapa kagumnya kami kerana kekukuhan bangunan ini namun sesuatu binaan itu akan runtuh jika tidak dipelihara dan dipulihara....Semoga istana ini menjadi inspirasi kepada suami-suami manifestasikan cinta mereka kepada isteri mereka......aamiin.

                                           Istana Kellie pandangan dari atas
                                  Pandangan dari atas tingkat 2 , kaunter membeli tiket dan kafetaria
                            laluan ke tingkat dua , di sebelah kanan , gelanggang tenis

      Pandangan dari tingkat 4 di atas bangunan berdekatan daengan lif, wakaf tempat kami berehat .



   Amaran kepada pengunjung kerana bangunan ini tidak ada kawalan keselamatan, di tepi bangunan hanya diikat dengan rantai ....dan papan tanda awas.

     Istana ini telah dibaik pulih, menjadi pusat tumpuan pelancong dari dalam dan luar negeri.

                                   taman bunga dan persekitaran dan didirikan wakaf

   Dengan tiket masuk RM5.00 seorang berbaloilah juga dapat bergambar di bangunan ini .
 

No comments:

Post a Comment