Thursday, December 4, 2014

Majlis Perpisahan tahun 6 Bestari 2014

Setelah diadakan jamuan Tahun 6 di dewan sekolah, akhirnya pada hari Jumaat, 14/11/2014, aku mengadakan  Jamuan Perpisahan Tahun 6 Bestari.  Setelah berbincang dengan murid-muridku, tiada kutipan duit kelas yang dibuat, kami membahagikan peranan masing-masing.  Ada yang membawa agar-agar, mi kuah, air gula, sunquick, air masak/air mineral, roti canai, kek, buah oren nasi goreng, kuetiau kung fu dan pinggan serta mangkuk polistrin.
   Sebenarnya, aku mahu mengurangkan penggunaan pinggan dan mangkuk polistrin dengan meminta mereka membawa pinggan mangkuk , cawan serta sudu sendiri. Malangnya pada hari tersebut hanya 3 orang sahaja yang membawanya.  Kekadang hendak marah juga dengan muridku ini hanya 14 orang sahaja pun sukar mematuhi arahan.  Kusuruh bawa buah oren dibawanya buah epal dan buah lai. Aku minta dia buat sekilo air gula, dibawanya sebotol kecil dan sunquick botol kecil.
  Pada dasarnya aku kurang percaya kepada anak muridku, maka aku sendiri akan membawa makan tersebut kerana aku telah berjanji akan belanja mereka makan tanda kesyukuran kerana suamiku dapat bertukar  ke Melaka.  Namun perkara ini tidak kuberitahu mereka. Untuk persediaan awal, aku telah membuat 4 biji kek, nasib aku kurang baik kerana sebiji kekku telah hampir hangus di bahagian atas kerana alat pengawal timer ketuharku telah patah , jadi terpaksalah kawal sendiri semasa kek itu masak. semuanya ku buat sendiri tanpa bantuan orang lain.
  Malam Jumaat itu, aku siap-siap menyediakan bahan untuk membuat tomyam campur iaitu ayam, sotong, udang, lobak, fishcake, fishball, bawang, tomato, serai dan sebagainya.  Aku terjaga pukul 4.30 pagi, aku mula memasak.  Nasib aku baik tepat pukul 6.00 pagi semuanya siap dicelur dengan 8 bungkus mi, enam bungkus kuetiau dan sebungkus bihun.  aku minta bantuan anak bongsuku masukkan semua barang-barang ke dalam kereta, Sarat  bonet belakang  keretaku dengan kek, kuih tako, tomyam , air gula, Sunquick blackcurrant 840ml,
  Sehari, sebelumnya aku telah membuat backdrop bersama-sama dengan murid-muridku dan menyusun meja serta kerusi. Oleh kerana semua guru dijemput, maka aku meminta murid-muridku mengambil kerusi di stor.  Jangkaanku pukul 9.00 pagi jamuan dimulakan , tetapi disebabkan perjumpaan pagi dengan semua guru SKMT, maka terlewat sedikit hendak menyediakan hidangan.  Tambahan pula aku seorang sahaja, hendak harapkan muridku perlu ada pengawasan daripada guru maklumlah budak sekarang tidak tahu membuat kerja.  Aku tugaskan 3 orang membuat air blackcurant, meletakkan dan menyusun makanan di atas meja . Murid perempuanku ada tiga orang, namun 2 orang tidak datang tinggallah seorang.
  Belumpun sempat menghidangkan makan di meja, GPK telah datang. Melihatkan persediaan yang belum lengkap, dia hanya menunggu sambil menjemput guru-guru lain melalui telefon bimbitnya.  Aku membebel dengan muridku kerana aku suruh bawa buah oren dibawa buah epal dan buah lai, bukankah bertambah kerja.  Nasib baik ada dua orang murid lelaki dari kelas 6 Arif datang membantu membuang kulit buah tersebut.
  Akhirnya, setelah semua siap, bacaan doa makan dan acara menjamu selera.  Murid-muridku ini bukan boleh nampak banyaknya pinggan-mangkuk dan sudu yang ku beli, digunakan sebanyak yang boleh.  Tentulah kena marah, sudahlah tak bawa, sikap membazir pula sedangkan aku nak gunakan untuk  murid-murid lain jika ada makanan yang berlebihan.
  Syukurlah ramai juga murid yang boleh makan tetapi aku tak pasti berapa orang yang dapat  makan.  Jamuan itu bermula dari pukul 9.30 pagi hinggalah pukul 12.00 tengah hari hingga hanis i semua makanan.  Aku menjemput murid-murid dari kelas lain terutama semua murid tahun 1, 2, 3, 4, 5 dan 6 Arif. Syukur....Alhamdulillah tiada pembaziran...












No comments:

Post a Comment