Friday, December 19, 2014

kalaulah ibuku pandai

Pelajaran setakat darjah dua Sekolah Zaman Jepun.  Sebagai anak sulung, ibuku terbeban dengan kemelut hidup zaman Jepun dengan tanggungjawab membantu kedua-dua ibu bapa.  Datukku seorang yang rajin mencari rezeki selain menoreh getah, mengerjakan sawah padi di samping memelihara ternakan ayam dan kerbau..
  Memang dah ditakdirkan nasibnya begitu.  Perkahwinan pertama hanya separuh jalan dengan cabaran 4 orang anaknya meninggal dunia semasa kecil.  Tekanan sebelah suami yang mahukan keturunan atau anak memaksa ibuku menerima seorang madu walaupun di hati suaminya masih menyayangi ibuku.  Ketegasan datukku yang tidak mahu anaknya dimadukan, memaksa mereka bercerai tambahan pula ibuku sering sakit.  Cabaran demi cabaran terpaksa dihadapi dengan kemelut yang kian menghimpit.
  Mendirikan rumahtangga seawal  usia 13 tahun dan menjadi janda pada umur yang muda 27 tahun setelah bapaku meninggal dunia,  Bapaku pula hayatnya tidak panjang meninggal dunia ketika berusia 61 tahun setalah 6 tahun hidup bersama-sama dengan ibuku.  Sudah suratan takdir, dapat anak suami pula meninggal dunia.  Atas kelangsungan hidup, apabila suaminya  meninggal ketika aku 3 bulan dalam kandungan di samping memelihara abang dan kakakku menambah keperitan hidup ibuku.
   Sebagai ibu tunggal yang masih muda, , ramai yang melamar, namun ibuku lebih mementingkan hal anak-anak. Maka jadilah  ibu tunggal sehingga kini usianya 82 tahun.  Dengan menoreh getah sekeping dua sehari, menganyam tikar di samping memelihara kerbau  merupakan pendapatannya untuk  menyara hidup kami..  Memang sukar untuk mendapatkan wang tetapi kami tetap membantu ibu.  
  Seawal kanak-kanak lagi,  kami membanting tulang membantu ibu dengan mencari kayu api, mengangkat air dari perigi, memasak dan mengambil upah bekerja di kebun sayur atau mengubah anak padi. di sawah.  Selain itu , kami juga membuat minyak masak daripada kelapa yang kami kutip  dari kebun nenek sebagai menampung perbelanjaan kami. 
  Begitulah peritnya hidup kami sebagai anak yatim dan kami tidak pernah didatangi oleh mana-mana bantuan zakat atau Jabatan Kebajikan Masyarakat.  Kami mengerjkan sawah padi dengan menaanam padi , menanam timun. dan petola hasil titik peluh kami adik beradik selepas balik dari sekolah.  Kerapkali juga  kami memancing ikan untuk dibuat lauk.. Itulah aktiviti kami selepas pulang dari sekolah. Kini ibuku tinggal denganku. Kalau dahulu hidupnya penuh dengan penat-lelah kini masih lagi susah.  Entah apa yang melanda hidupnya , aku sendiri tidak ketahui.  Telah banyak dukun dan bomoh handal-handal, namun keperitan hidup membuatkannya mengingati peristiwa silam.  Ibuku asyik menyatakan banyak orang menyusahkan hidupnya. Mana tidak, kalau sebut nama ayahku memang terkenal orang yang banyak harta tetapi ke mana harta itu.  Biarlah saudara-maraku menyatakan ayahku menjual semua tanah itu dan tinggal tiga ekar suku untuk kami bertiga.  Di atas tanah inilah aku mendirikana rumah.
         Beginilah nasib perempuan jika  tidak pandai  atau mudah diperkotak-katikan saudara-mara.  Aku masih ingat ketika meminta wang  diberi pinjam oleh ayahku kepada salah seorang saudara-maranya, begitu mudah menabur janji tetapi begitu payah menunaikannya.  Makanlah harta anak yatim semahu-mahumu dan ketahuilah dengan keperitahan hidup memberi seribu pengalaman dan pengetahuan untuk kami  menbentuk hidup yang lebih baik.
  Kini ibuku rutinnya menulis dan mencatat.  Entah apa yang dicatatkan, aku pun tak tahu dan   entah apa dalam pemikirannya.  Asyik-asyik menyatakan ramai orang menyusahkannya. Beginilah rutin hidupnya.  Biarlah gambar berbicara.  Dengan sebuah beg, beberapa batang pensel, marker pen, dan lain-lain alat tulis.  Biarlah dia buat sesuka hatinya, kalau aku bising dikatakan aku menyusahkannya.
Sejak tahun ini, orang sibuk pergi ke sekolah , dia pun sibuk.  Dah diberi buku-buku kosong untuk menulis diambilnya buku-buku anakku, kekadang buku matematik tambahan, Kimia, dan Fizik , siap simpan dalam beg.  Di dalam begnya, ada buku-buku dan alat tulis.  Alangkah baiknya dan untungnya kalau dia pandai menulis novel, banyak juga side income...atau boleh dapat duit...Alnasib...begitulah takdir hidupnya.

                           Dia sibuk \\e dapur...syukurlah setakat dia tak sakit, kuat lagi berjalan .

                           Mencedok bubur  pulut hitam hendak menjamu selera
                                                Sibuk menulis dengan buku-bukunya

                   Entah apa yang ditulis , kalau tulis novel dah banyak novel terbitan Patimah bt Hj Selim
  

No comments:

Post a Comment