Tuesday, December 9, 2014

Menara Condong, Teluk Intan, Perak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas
Menara Condong adalah sebuah menara jam yang terletak di Teluk IntanPerak. Ia menjadi mercu tanda bagi bandar Teluk Intan sejak beberapa lama. Keunikan menara ini adalah ia menyerupai Menara PisaItali. Menara ini dibina pada tahun 1885. Ia memiliki ketinggian setiggi 85 kaki dan ada 110 anak tangga. Walaupun telah berusia lebih 100 tahun, ia masih berdiri kukuh.
Menara ini sebenarnya merupakan takungan air sebelum adanya tangki air di Changkat Jong. Bangunan tiga tingkat ini dilengkapi dengan jam besar. Kini menara ini tidak digunakan lagi dan hanya menjadi tarikan pelancong yang mengunjungi bandar Teluk Intan. Di bahagian bawahnya dihiasi dengan landskap yang indah seperti pasu bunga, lantai marmar dan kerusi rehat untuk bersantai seisi keluarga. Kini bangunan purba itu mendapat julukan Menara Condong kedua di dunia selepas Pisa di Itali.
Fungsi
Menurut satu kajian, tujuan pembinaan menara condong atau juga dikenali sebagai Jam Tinggi adalah seperti berikut:[1]
  • untuk menyimpan air bagi penduduk tempatan pada musim kemarau
  • dalam memastikan kemudahan Pengurusan Air British ditingkatkan
  • untuk bekalan air sekiranya berlaku kebakaran
  • sebagai penjaga masa
  • Kegunaan

    Menara ini pernah digunakan oleh Lembaga Perancang Keluarga Negara dan Persatuan Pengakap Teluk Intan.
  • Dalam perjalanan balik ke sabak Bernam, kami ingin melihat kapal korek yang dijadikan sebagai muzium, namun kami hampa kerana kapal korek ini dalam baik pulih . Kami meneruskan perjalanan balik untuk singgah ke Menara Condong.




  • Kami sampai di Menara Condong lebih kurang pukul 5.30 petang selepas mengunjungi Istana Kellies.  Pada masa itu hujan lebat, dan kami melihat waktu masuk, malangnya waktu masuk dari pukul 9.00 pagi hingga 6.00 petang tidak sama dengan waktu yang terpapar di Google semasa kami melayari internet.  Oleh kerana kesuntukan masa dan waktu melawat telah ditamatkan, maka kami sempat bergambar sahaja di hadapan Menara Condong. 
  • Terkilan kerana tidak dapat menaiki dan mengetahui khazanah yang terdapat di dalam bangunan .ini. Insha-Allah suatu hari nanti kami dapat melawat ke Menara Condong ini....kecewa tak terkata, ingatkan waktu tutup pukul 9.00 malam rupa-rupanya pukul 6.00 petang.

No comments:

Post a Comment