Saturday, August 24, 2013

sambutan Hari Raya 4 jaya 2013

Sabtu, 24/8/2013 adalah merupakan sekolah ganti cuti Hari Raya. Seperti yang diketahui, sambutan hari raya disambut di sekolah adalah untuk meraikan Hari raya antara murid dengan guru dan guru dengan guru kerana di sepanjang persekolahan tidak berkesempatan berziarah .  Bagiku, sambutan ini perlu diadakan untuk murdi-murid mengenali guru dan warga sekolah kerana dengan adanya majlis ini ,mereka berpeluang mengenali atau sekurang-kurangnya belajar cara-cara menghormati guru dan mengamalkan penerapan nilai-nilai murni yang lain.
   Seperti yang diketahui untuk mengadakan jamuan kelas, mestilah membuat persediaan.  Pertama, mesyuarat kutipan wang, menu dan barang-barang yang perlu disediakan untuk majlis tersebut.  Murid-murdku memang rajin membantu terutama menghias "backdrop' tetapi perlu bimbingan.  Mereka membantuku membuat air  'kordial berperisa anggur ' dan membeli ais di kantin.  Apabila tetamu tiba, mereka bersalaman dan menjemput guru-guru serta menghidangkan air serta menyediakan kerusi jika tidak mencukupi.
 Menu tahun ini mudah  sahaja , pesan nasi lemak lauk ayam RM1.50 dan kuih muih mudi-muridku bawa sendiri.  Kutipan RM5.00 sebenarnya tidak mencukupi tetapi dicukupkan oleh guru .  Aku pula menyediakan air kordial, air bertapis 12 botol dan puding jagung, kek pisang dan mi tom yam.
    Berbeza dengan tahun lepas, aku masak tom yam di kelas dengan 'rice cooker' , malangnya sekali masak mengambil masa yang agak lama dari pukul 8.40 hingga 9.40 lamanya, mungkin tenaga eletrik agak perlahan kot, kerana banyak penggunaannya.  Nasib baik aku bawa periuk dari rumah untuk ditumpangkan memasak di kantin.  Alhamdulillah.selesai juga tugasku, akhirnya selesai memasak pukul 10.30 pagi.
   Kerja-kerja menyusun meja diuruskan muridku dengan bantuan guru Pendidikan Sivik . Kemudian, siapkan meja dan meminta murid menjemput semua guru kerana makanan di kelasku banyak.  Pesan nasi ayam 40 bungkus dan mi  9 bungkus disertai makanan atau kuih- muih yang dibawa oleh murid-murid.
     Oleh kerana mereka sudah menikmati makanan tersebut, maka mudahlah mereka melayan tetamu.  Syukurlah , selesai jamuan Hari Raya, semoga dengan adanya sambutan ini dapat mengeratkan silatulrahim antara murid dengan murid, guru dengan guru serta warga sekolah.  Maaf Zahir dan batin, selamat Hari Raya moga-moga bertemu lagi pada AIdil Fitri yang akan datang...Insha -Allah.




 

No comments:

Post a Comment