Saturday, January 11, 2014

Maxis oh, Maxis..akibat kecuaianku atau takdir

Pada 8/12/2013 semasa di Satun, aku menggunakan nombor telefon Thailand beli simcard di sana, jadi simcard Malaysia ku simpan.  Sms dihantar supaya aku top up bagi meneruskan perkhidmatan walaupun di dalamnya ada baki RM 62.24, aku masih ingat perlu top-up pada 10/12/2013 tetapi mungkin sekali pandang ingatkan 12 Disember.
  Aku pun top up 12/12/2013 online, kemudian akaun telah ditamatkan atau tidak aktif.  Aku segera ke Sungai Besar untuk aktifkan akaun.  Masalahnya nombor kad pengenalanku pula yang salah kerana mahu menggunakan nombor yang sama. Banyak masalahnya, nak nombor itu terpaksa pergi ke Bukit Tinggi, Kelang, jauhnya.  Aku ambil keputusan beli simkad baru. Mungkin semasa telefon bimbitku hilang dulu, pekerja yang mendaftar nombor itu salah menulis tahun kelahiranku.  Perkara ini berlaku semasa aku di Melaka pada bulan Disember  tahun 2010.
  Aku yang masih tidak berpuas hati nak juga nombor tersebut meminta suamiku pergi ke Bukit Tinggi ,Klang.  Suamiku dan anakku memang tidak percaya, katanya boleh pergi ke cawangan Sagmall, Shah Alam.  Maka aku akur juga, mana tahu boleh. Pergi sahaja ke Maxis Centre tu, 3 hari lamanya akaun tidak aktif, nak juga nombor itu ,  akak pergi ke Bukit Tinggi atau ke KL Maxis Centre.  Sakit hatiku kerana pergi ke sana dan ke sini tetapi hampa, baki duit dalam akaun dahlah hangus, top up online lagi RM 30, Lesap begitu sahaja, apalah berniaga Yahudi, apa salahnya dengan baki itu tolak sahaja untuk aktifkan , saja-saja nak merompak duit orang.
  Justeru itu, aku pun mengajak suamiku dan anak sulungku ke Maxis Centre Bukit Tinggi , Klang. Ramainya pelanggan, menanti dan menanti, akhirnya giliranku tiba.  Sebaik menerangkan masalahku, kalau hendak juga nombor itu, terpaksa tunggu 2 hari kerana nomboir itu telah recycle,  dan tinggalkan nombor telefon baru.  Fikir punya fikir, terpaksa datang semula , dahlah dari Sungai Lang Sabak Bernam nak datang semula berapa kosnya, aku putuskan tak perlu, guna nombor baru. tetapi anakku yang tinggal di Shah Alam menawarkan diri untuk mendapatkan nombor itu.  Masalahnya untuk dapatkan nombor itu perlu tuan punya diri.  Boleh daftar tetapi nama anakku , kalau nak  tukar nama atau potong nama untuk namaku, perlukan duit juga.
Malaun betul Maxis ni.....duit, duit, duit.  Bertimbang rasalah sedikit.  Marah dengan sistemnya akhirnya aku guna nombor baru.
  .....bersambung.....apakah impaknya tukar nombor telefon  baru?

No comments:

Post a Comment