Thursday, December 8, 2011

Episod pindah 1989 -1

  Ada sesiapa yang nak kongsi cerita.  Jom baca kisah ini.  Kisah ini terjadi pada tahun 1989.  Aku  bertunang selama setahun dengan Abdul Malek bin Haron.  Pada masa itu dia bertugas di SMK  Dato' Onn , Butterworth.  Aku pula mengajar di SK Sri Subang Jaya 2, Selangor.
  Oleh kerana dia meminta aku memohon pindah maka beberapa masalah yang ku hadapi.  Bukan mudah guru muda seperti aku untuk bertentang mata dan muka dengan beberapa orang pegawai di Jabatan Pelajaran Negeri Selangor yang kebetulan bertiga di meja itu.
  Aku masih ingat lagi, guru besarkutak mahu menghantar borang permohonanku.  Memanglah kerana tarikh dah tutup.  Maka aku pun hantar sendiri.  Aku terus berjumpa dengan pegawai tersebut, maklumlah orang veteran , semua lelaki berbadan besar pula.
 Ha, cikgu apa masalahnya?. Saya nak hantar borang pindah ini.  Cikgu nak pindah mana? Pulau Pinang , jawabku.  Kenapa hantar lewat? Mereka pun meneliti borangku dan aku menceritakan masalahku.  Alangkah terkejutnya aku, mereka kata cikgu baru bertunang, belum tentu jadi kahwin, orang yang sudah berkahwin pun bercerai.  Apabila mendengar jawapan itu, berderailah air mataku.  Aku memang sensitif .  Air mata terus mengalir tidak berhenti-henti.
  Melihatkan keadaan itu, maka mereka pun berkata, " Ai, cikgu datang tadi cantik-cantik , ni menangis.  Tidak apalah nanti kami proses borang itu. Sampai sekarang suamiku menyimpan surat akuan sendiri dan akuan sokongan dari majikan.  Walaupun dah kekuningan , dia masih menyimpan surat itu.

No comments:

Post a Comment