Thursday, December 15, 2011

Teknik Bacaan Kuat

  Kita sebagai guru mestilah sesekali menguji bacaan murid kita yang selalu gagal dalam subjek Bahasa Melayu.   Walaupun kita tahu BM adalah subjek yang dianggap mudah tetapi tidak semua murid kita menguasai kemahiran membaca.  Bahasa yang mereka gunakan adalah bahasa daerah atau loghat bahasa.
 Untuk mengetahui bacaan mereka lancar atau tidak, kita mesti uji mereka dengan bacaan kuat.  Walau aliran kini tidak menitik beratkan bacaan kuat tetapi sebagai guru kita mestilah mengetahui kelemahan murid.
  Kaedah bacaan kuat ini khas untuk murid PROTIM atau murid yang lembab atau kurang cerdas IQnya.  Kekadang mereka menulis perkataan dengan ejaan salah. Semasa saya mengajar di Sabah, banyak kesalahan ejaan,
 lain dieja  lain dibatangkan/menyebut bunyi perkataan tersebut.
   Contoh-contoh kesalahan paling kerap, mereka eja meraka-puas dibetulkan masih lagi salah. Cedera- cederah, (ditambah h )parah dieja para (dilenyapkan h). Susah betul  hendak mengajar mengikut sebutan yang betul, kv, kvkv, kvk dan sebagainya walaupun dibantu dengan kemudahan komputer. Perisian program PROMILL amat membantu saya.  Kekadang 'fed up' juga asyik ulang-ulang dan selalu  tidak hadir ke sekolah.
   Gambar di bawah sekadar hiasan


No comments:

Post a Comment