Tuesday, December 27, 2011

Pokok bunga

  Pada masa dulu, rajin tanam bunga.  Lihat ini banyak pokok bunga yang dah mati.  Jadi ku susun sahaja pasu bunga ini. Ingatkan nak simpan di bawah dekat dengan reban ayam.  Aku pun dah tak bela ayam sejak tinggalkan rumah bulan 4 tahun 2010.  Pokok-pokok bungaku banyak yang dah mati.
  Kini, sepanjang cuti sekolah asyik mengemas dan pokok-pokok bunga yang terbiar ni tak berjaga.  Hari ini sempatlah menggemburkan tanah di dalam pasu bunga.  Pokok-pokok bunga macam dah merajuk, ada yang layu dan ada yang hidup subur hingga menjalar-jalar .
     Banyaknya pasu yang dah ditelangkupkan apabila banyak pokok bunga yang dah mati
        Berserabutnya pokok ni, sepatutnya pokok bunga ini ada tiang untuk      memanjat, tapi ku buang saja, tanam yang anak .
                                       Pokok bunga yang tak berjaga
                Aku sebenarnya suka tanam pokok bunga yang berbunga.





                         Dah alih anak pokok ni, kuranglah serabutnya.

  Jadi hari ini, ubah anak pokok dan pokok-pokok bunga yang dah merimbun , ku alihkan ke pasu lain.  Buang terlalu banyak.  Biarlah pokok bunga ini hidup subur.  Kalau boleh bercakap, tentu dia kata apalah tuan aku ni, biarkan aku begini.  Aku memang tak pandai kot untuk menghias rumah atau aku tak cukup tangan.  Aku sebenarnya suka tanam pokok bunga yang berbunga, pokok berdaun hijau ini sebenarnya sesuai ditanam di bandar sebab di bandar hutan batu di kampung hutan hijau.  Dulu, cantik pemandangannya sebab suka tanam bunga daisy, bunga matahari dan bunga yang berwarna-warni.  Kawan pun melihat rumahku macam tanam bunga, kini tidak.

No comments:

Post a Comment