Thursday, December 15, 2011

Jom Operasi mengemas rumah

  Sejak balik dari 5 Disember 2011, aku asyik mengemas rumah.  Sedikit demi sedikit.  Mula-mula rumput yang panjang telah di mesin oleh suamiku.  Anak bongsuku ini agak lambat sedikit buat kerja, malahan kerja mesti dibuat bersama-sama dengannya.
   Mengemas di dalam rumah dan diluar rumah amat memenatkan.  Maklumlah sudah lama tak kerja keras.  Di luar rumah pokok duri tujuh bilah ni dah sama tinggi mencecah bumbung.  Kata orang makan pucuknya baik untuk elak kanser,  aku pula tanam sahaja.



  Buaian ku ini dah mula berkarat.  Kalau dulu ibuku selalu duduk di buaian ini.  Kini beliau tinggal di Kuala Lumpur.  Aku mesti cat semula supaya tidak cepat berkarat dan reput.  Sudah lama tak main cat, maksudnya mengecatlah.


   Pokok-pokok di tepi pagar ni pula dah tinggi.  Terpaksa dibuang sahajalah nampaknya.  Pokok daun merah ni orang kata buat kibas orang yang kena buatan orang,aku tanam sahaja sebab nampak cantik sedikit . Siapa pulak nak jadi bomoh tukang kibas.  Kini terpaksa ku buang supaya tumbuh daun yang lain.   Inilah nampaknya aktiviti aku semasa cuti sekolah ini,
                   Bahaya sungguh pokok bunga kertas ini, tajam durinya.
              Ini daun pokok bunga merah , aku dah lupa namanya.
             Terpaksalah buang pokok peria katak yang memanjat pagar ni, kata orang buah peria ubat kencing manis dan daun berguna untuk sesiapa yang sangat kulit , gatal-gatal.

No comments:

Post a Comment