Thursday, December 15, 2011

Kaedah mengajar secara individu

   Apabila kita berdepan dengan murid yang kurang membaca atau tidak pandai membaca , sebagai guru kita mestilah membimbing mereka secara individu.  Anak murid tahun 6 ada yang tidak keliru tentang huruf abjad, terutama b dan d, huruf kecil dan huruf besar.
  Langkah pertama mengimbas balik huruf abjad - besar dan kecil.  Kemudian ,ku guna perisian PROMILL- Program Pemulihan Latihan Lanjut.  Mereka boleh akses sendiri di pusat akses untuk latihan pengukuhan .
  Langkah kedua cara menulis huruf , aku gunakan buku garis tiga yang ada  warna merah dan dua baris biru.   Cukup susah nak megajar mereka kerana mereka main hentam sahaja.  Penat aku tuliskan contoh tulisan tersebut.
  Langkah ketiga , aku mengajar membaca ikut modul PROTIM.  Jangan marah cikgu kalau cikgu naik angin kerana cikgu hanya ajar beberapa kali , sepatutnya kamu sendiri yang mengulang kaji di rumah.  Ini tidak, kalau ada cikgu ajar, adalah belajar.  Kalau tidak hilang semua, ajar semula.  Tetapi syukurlah daripada  14 orang murid PROTIM , lulus 9 orang, murid yang lima orang ni memang ada yang tak menduduki kelas tahun 1 , kekadang lompat terus tahun 3 tetapi seorang murid perempuan yang ada kemahuan berusaha bersungguh-sungguh  lompat terus tahun 4 boleh membaca. Itulah hakikatnya , kalau hendak seribu daya. Beginilah ragamnya murid-murid ada yang lambat daftar kerana masalah surat  lahir atau surat beranak, tinggal jauh dari sekolah, kemiskinan dan ibu bapa yang kurang mengambil berat terhadap pelajaran anak-anak.  Kita sebagai guru hanya boleh membantu dan membimbing mereka jika mereka ke sekolah, masalah ponteng satu hal pulak.




No comments:

Post a Comment