Friday, May 25, 2012

Selaut budi jadi kenangan (Kota Kinabalu)

  Akibat penangguhan SBPA (Skim Baru Perkhidmatan Awam) yang ditangguhkan pada 13 Januari, 2012 dan gara-gara jawatan Guru Cemerlang akan dimahsuhkan, keputusan pertukaranku juga ditangguhkan.  Dengan berat hati aku terpaksa kembali bertugas di Sabah.
  Aku bernasib baik kerana semua rakan seperjuangan memahami akan situasiku.  Akhirnya aku membeli tiket pada 24 Januari 2012 tiket AirAsia ke Kota Kinabalu.  Sebelum itu aku telah menelefon rakan-rakan yang bertugas di sekolah yang sama agar aku dapat menumpang mereka balik ke Felda Sahabat.
  Pada mulanya, aku menelefon Ustazah Arbayah bt Suwandi agar dapat menumpangkan aku kerana rumah beliau dekat dengan Lapangan Terbang Tawau.  Malangnya beliau ada urusan sendiri tambahan pula tiket ke Tawau pada masa itu terlalu mahal.
  Beralih pula kepada Cikgu Halim atau Cikgu Aiman mungkin mereka boleh membantu.  Aku terus menelefon Halim dan kebetulan dia di KK . Jadi dengan kepercayaan penuh padanya, aku pun berkesempatan menaiki kereta menuju ke Felda Sahabat walaupun di dalam hatiku Allah sahaja yang mengetahui.
  Alangkah terkejutnya bukan Halim sahaja bersama-samaku , Cikgu Ayu, Ustaz Ibrahim dan Cikgu Aiman.  Terima kasih atas bantuan kalian dapatlah aku meneruskan tugasku kalau tidak  mati kutulah aku .
  Sepanjang perjalanan, kami singgah di kaki Gunung Kinabalu sekadar mengambil angin.  Aku sebenarnya telah dua kali melalui tempat ini tetapi tidak berkesempatan untuk mendaki Gunung Kinabalu , apa boleh buat hajat hati tinggi menggunung.  Walau bagaimanapun aku bersyukur dan berbanyak terhutang budi kepada mereka kerana menerimaku dengan sarat  muatan beg-begku melebihi mereka.  Terima kasih Ayu kerana menumpangkan keretamu dan terima kasih Aiman. Halim atas pemanduan kereta dan ustaz Ibrahim atas nama rakan setugas.






  Inilah kenangan yang akan kekal dalam ingatan bak kata orang selaut budi dihargai dan dibawa mati kerana tak terbalas di sepanjang hayat.

No comments:

Post a Comment