Monday, November 28, 2011

Pantai Kahapan

   Teringin melihat keindahan Pantai Kahapan, 10 km dari Tungku.  Selalunya pergi balik ke bandar Lahad Datu mesti melalui perkampungan.  Nama-nama kampung agak berlainan.  Aku hanya tahu Kampung Telisai sahaja, lain-lain kampung sepanjang jalan 120 km ke bandar aku tidak tahu.
   Apa yang penting, ku ingin melihat pantai ini.  Dari  jauh cantiknya pemandangan air laut yang membiru di kaki langit.  Setiap kali ke bandar, aku tidak berkesempatan untuk singgah.
  Hari ini, 28 November 2011 sebelum meninggalkan Sabah , aku mesti singgah walaupun sebentar.  Waktu  maghrib hampir tiba, pukul 5.30 petang kami singgah juga dalam perjalanan balik ke rumah. Hanya 15 minit sahaja , kami terpaksa beredar balik kerana masa yang terlalu  cemburu.
pemandangan dari jeti
                             
                          ramai pengunjung yang mandi-manda di pantai
                         Gembiranya mereka menikmati ketenangan air laut


                                          bergambar bersama suami
                                              bersama anak bongsu
  Lihatlah keindahan pantainya.  Ramai kanak-kanak mandi dan penduduk tempatan beriadah.  Malangnya banyak sampah sarap.  Itulah kelemahan orang-orang kita tentang kebersihan pantai.

1 comment:

  1. kebanyakan pantai di Sabah airnya cantik dan bersih. Pemandangan semulajadi menarik hatiku sayangnya aku tak lama di sini, kurang sebulan 2 tahun , 16 April 2010 - 1 Mac 2012.

    ReplyDelete