Thursday, January 12, 2012

Mutiara dan barang hiasan dari Sabah

  Selama hampir dua tahun tinggal dan mengajar di Sabah aku tidak ketinggalan membeli mutiara dan barang hiasan dari negeri bawah bayu itu.  
  Aku tidaklah pandai memilih atau membeli barang-barang mutiara ini.  Aku pergi ke Pasar Gantung Tawau,   beli sahaja, kekadang bertanya kepada beberapa peniaga itu bagaimana nak bezakan mutiara air masin dengan mutiara air tawar.
 Aku lantak beli sebagai buah tangan atau cenderamata untuk keluarga.  Ada antara kawan-kawan yang mencadangkan aku berniaga ketika balik dari Sabah.
  Aku memang bukan kaki berniaga, tak berminat, bukannya apa, aku teringat dahulu emak saudaraku berniaga kain baju, berebut-rebut hendak beli tetapi bila nak bayar liat, akhirnya hancur.



 
 brooch yang dipakai sepasang di bahu  tetapi selalunya cicir                      sebab aku suka gantung handbag kat bahu.

                                        gelang mutiara dan  "bangle"
brooch yang berjuntai

  Ni, saja-saja nak tayang barangan yang ku beli, tak mahal sebab itu kalau hilang taklah  rugi sangat.

No comments:

Post a Comment