Tuesday, February 26, 2013

masinnya mulutku

Menghadiri mesyuarat Agung Persatuan Pandu Puteri Malaysia daerah Kuala Selangor pada 26/2/2013  di Dewan PPD Lama Kuala Selangor telah memahat kenangan kepadaku.
  Apa tidaknya, dahlah aku tak pernah sampai ke situ! .Lambat pula bertolak dari SKSS sedangkan mesyuarat itu  pukul 2.30 petang.  Sedang aku asyik berehat di surau sekolah,  jam dah menunjukkan pukul 1.45 petang.  Aku belum lagi sembahyang zohor.  Selepas sembahyang, aku mandi dan salin  uniform Tunas Puteri. Asyik mengemas barang, baru aku teringat minyak keretaku dah tinggal 2 bar dari rumahku di Sabak Bernam.  Lebih kurang pukul 2.30 petang aku bertolak dari sekolah dan singgah mengisi minyak di Petronas Tanjung Karang.
  Setibanya aku di PPD Baru, aku keliru simpang mana nak tuju seperti penerangan dari Cikgu Norsam, berdasarkan pelan aku masih ingat tetapi keliru apabila sampai di situ.  Jadi aku teruskan perjalanan sehingga sampai ke jalan menuju Hotel De Palma. Aku masuk simpang mengekori sebuah kereta yang dipandu oleh seorang perempuan.  Berdasarkan maklumatnya,aku mesti berpatah balik sehingga aku masuk ke satu simpang yang berpagar. Malangnya tersilap simpang juga.  Aku bertanya lagi kepada seorang lelaki di situ.  Akhirnya aku berjaya menjejaki PPD Lama pada pukul 2.58 petang.
  Sukar jugalah penerangan melalui lisan tak sama dengan keadaan sebenar. Aku bersyukur akhirnya sampai juga .  Begitulah masinnya mulutku apabila  Cikgu Norli kata, nanti kakak lambat. Dengan selambanya aku menjawab, "katakan sesat, Nah, amek kau , memang benar-benar aku sesat!".


   Mesyuarat dimulakan pada pukul 3.00 petang dan tamat pada pukul 5.45 petang.  Akhirnya aku sampai ke rumah pada pukul 6.15 petang.

1 comment: