Tuesday, February 19, 2013

sebentar di Kelantan

Selepas membeli keropok di Kampong Losong, kami bertolak ke Kelantan dan menginap di Hotel Wakaf Che Yeh. Kami menginap malam Selasa 12/2/2013.  Memang ramai pengunjung sempena cuti Tahun Baru Cina.
  Hotel ini terletak di lokasi strategik kerana dekat dengan pusat beli-belah dan pasar Che Yeh serta dilengkapi kebanyakan  bank.  Aku menginap di bilik no.3 bersama anak bongsuku dan Pn Nor Falida , salah seorang daripada guru SKSS.
Sepanjang perjalanan petang itu hingga ke malam hujan turun dengan lebatnya.
  Lebih kurang pukul  10.00 pagi, kami menaiki bas menuju ke Pasar Kadijah .  Kami membeli-belah hingga pukul 12.30 tengah hari.  Keadaan pasar ini masih seperti dahulu cuma banyak bangunan baru dibina dan pertambahan pusat beli-belah.  Aku menjelajahi setiap kedai di tingkat dua . Aku membeli telekung dari Vietnam, kata orang kain telekung ini sejuk.  Memang di Sabah dulu , aku ada membeli telekung ini daripada kawan dari Kelantan dengan harga RM80.  Rupa-rupanya di pasar ini harganya lebih murah cuma RM45 sepasang. Maka kubeli 3 pasang dan 3 helai baju kedahsetelah puas merayau-rayau.
  Berkenan juga tudung tetapi memandangkan pitih ( duit) dah banyak dibelanjakan , maka ku pendamkan sahaja.  Aku membeli keropok siap goreng    dan dodol.
  Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Bazar Tok Guru dan destinasi terakhir di Rantau Panjang.  Aku membeli sehelai blaus, beg tangan untuk si bongsu, buah mangga dan kacang cerdik.
  Syukurlah , kami selamat bertolak dari Rantau Panjang ke sekolah .  Kami tiba pada pukul 5.49 pagi Rabu 13/2/2013.  Cuma kami terkilan kerana ketika menginap di hotel wakaf Che Yeh itu, pakaian berupa baju dan kain sutera telah dicuri , beg pakaian ditoreh tetapi keropok tidak pula dicuri.  Anggaran kerugian dalam lingkungan RM1000.

 

1 comment:

  1. Pengajaran daripada peristiwa ini, kita mestilah membawa barang-barang kita ke bilik penginapan . Kita tidak boleh mengharapkan pemandu bas menjaga barang-barang kita.

    ReplyDelete