Thursday, February 28, 2013

jimat! Jimat!

Perbelanjaan majlis perkahwinan sekarang ini semakin  melambung tinggi.  Bayangkanlah kalau semua pernbelanjaan catering, mak andam dan pelamin serta kos fotografi mencecah puluhan ribu ringgit, bukankah itu suatu pembaziran.  Tetapi apa nak buat, kebanyakan orang tua atau psangan pengantin berkata sekali seumur hidup dan peluang itu adalah detik sejarah bagi pengantin.
  Untuk menjimatkan kos majlis perkahwinan terutama memasak sendiri bukanlah mudah.  kalau dahulu, saudara-mara berkumpul duit daging, bermesyuarat ajk dan orang kampung, tetapi kini berbeza seiring dengan arus kemodenan yang dikira order sahaja atau 'ambil pesanan' semuanya atas kesanggupan menyediakan wang. Manakala saudara-mara pula datang berkunjung pada hari langsungnya majlis perkahwinan itu kerana masing-masing sibuk dengan kerjaya atau bekerja tambahan pula tinggal berjauhan.
  Jadi bijak berbelanja, adalah lebih mudah jika majlis perkahwinan itu digabungkan jika ada anak-anak kahwin serentak dalam tahun yang sama.  Malangnya kekadang anak-anak tidak berpuas hati kerana masing-masing ada kehendak sendiri .
  Aku dan abangku mengadakan majlis perkahwinan serentak kerana untuk menjimatkan perbelanjaan tambahan pula kami memang anak yatim sejak kecil lagi.  Memang hasratku tercapai, namun aku terpaksa melukakan hati seseorang kerana bukan semua kehendak kita tercapai.
 Baru-baru ini, ibu saudaraku juga membuat majlis menyambut menantu perempuan serentak.  Istimewanya menantu perempuannya adalah rakan sekolah, menjadi biras.....ops, beras , kata seniman arwahyarham Datuk P. Ramlee.

 Jimat ni, pelamin tak dihias dengan kilauan lampu neon dan bunga-bungaan, cuma pinjam kerusi mak andam kerana nak andam saudara sendiri.
 

No comments:

Post a Comment