Wednesday, March 27, 2013

Aku ibarat kiambang di air

Aku ibarat kiambang di air, akar tak jejak ke tanah dan terapung di air.  Mengapa? Semuanya ini gara-gara mencari rezeki dan ,mungkin telah ditakdirkan.
  Hidup umpama dilambung ombak. Kalau dulu hidup dalam kemiskinan. Rumah kayu peninggalan ayah semakin usang. Kemudian rumah kayu arwah bapa saudara ditukarkan dengan mesin jahit dan basikal, mungkin kasihan kepada kakaknya (ibuku) dan anak-anak yatim (aku dan adik -beradik) maka dibenarkan kami mendiami rumahnya.  Tambahan pula bapa saudaraku tinggal di felda Gemas dan berjaya membina kehidupan di situ.
  Kini , aku  mendirikan rumah batu di tanah pusaka ayahku.  Namun aku perantau.  Baru mendiami 8 tahun, bertugas di Sabah 2 tahun , kini di Selangor.
  Bagaimana dengan rumahku sendiri di Melaka? Dua orang anak masih menuntut  di UiTM dan seorang masih lagi sekolah, semuanya di Selangor, walaupun berlainan daerah. Mungkin takdir juga berkumpul di Selangor.
  Aku tidak kisah kalau tinggal di Selangor tetapi yang bermasalah aku umpama kiambang.  Di mana kariahku ? Aku tinggal menyewa di Sabak Bernam,mengajar di Sungai Sireh, Tanjung Karang manakala rumahku sendiri di Melaka ditinggalkan.  Tiga tempat yang berlainan,  aku semakin jadi terasing.  Entah bila dapat kudiami rumah sendiri atau dengan kata lain tempat lahirku.  Kekadang rumahku umpama kera di hutan disusui anak di pangkuan kebuluran... rumah sewa dijaga, rumah sendiri berkaparan...dengan pokok bunga mati kelayuan dan yang sakitnya telingaku apabila kedengaran suara -suara rumahku tidak berseri lagi.

No comments:

Post a Comment