Monday, March 25, 2013

Majlis Pertunangan dan Perkahwinan

Pertunangan adalah hari yang dinantikan oleh seorang perempuan kerana dengan termeterai perjanjian antara dua pihak lelaki dan perempuan yang akan mendirikan masjid.  Memang fitrah manusia hidup berpasangan yang dituntut oleh Islam dengan ikatan pernikah.an.
  Semoga ikatan pertunangan akan disusuli dengan ikatan perkahwinan. Majlis pertunangan sekarang ini sudah berubah . Majlis ini seakan-akan majlis pernikahan pula kerana 'package nak andam' .
  Perbelanjaan majlis pertunangan pun memakan belanja yang banyak.  Apalagi majlis perkahwinan.  Diharap kita tidak membazirkan wang untuk majlis yang semakin 'grand' sekarang ini.  Kalau zaman dahulu, masyarakat Melayu akan bergotong-royong memasak untuk menyediakan lauk-pauk untuk sesuatu majlis.  Tetapi sekarang ini katering, khemah, mak andam dan pelamin serta fotografi adalah set lengkap dalam suatu majlis perkahwinan yang memakan belanja puluhan ribu ringgit.  Semakin besar majlis semakin banyak dapat pujian tetapi semakin sakit keluarga pengantin menanggungnya kecuali orang-orang berada. Tambahan pula hantaran perkahwinan semakin mahal kekadang mengikut taraf pendidikan atau perasaan ingin berlumba-lumba dan bangga dengan hantaran yang tinggi.
      Dengan adanya majlis seperti ini berkumpullah saudara-mara
   Majlis perundingan antara pihak perempuan dan pihak lelaki
                                      Pelamin untuk majlis pertunangan
                                     khemah untuk jamuan makan

                                ahli keluarga sempat merakam gambar
   Semoga kita tergolong dalam golongan bukan membazir seperti datuk nenek kita yang terpaksa bergolok gadai menjual tanah ketika hendak mengadakan majlis perkahwinan.
    Seperkara lagi, majlis sekarang ini kurang dilakukan di rumah.  Kebanyakan majlis dibuat di dewan atau di hotel-hotel atau tempat tertentu yang 'grand'.
Oleh itu marilah  kita renung-renungkanlah.

No comments:

Post a Comment