Sunday, March 17, 2013

Kem Bestari Solat

Kem Bestari Solat telah dianjurkan oleh  Panitia  Pendidikan Agama Islam dan JQAF di sekolahku pada 16.3.2013.  Kem ini telah melibatkan semua guru yang beragama Islam.  Tujuannya untuk mengajar dan menguji murid agar tahu dan mengamalkan solat lima waktu.
  Pada mulanya semua murid didedahkan cara-cara mengangkat air sembahyang dengan tertib dan bacaan dalam sembahyang.  Semua murid kemudian dibahagikan mengikutkumpulan dan  fasilitator mereka.  Maka setiap murid akan datang kepada fasilitator untuk diuji kemahiran yang telah diajar.
  Murid-murid ini mungkin nak cepat dan tergesa-gesa hendak habiskan ujian itu.  Tetapi bagiku biarlah ujian ini dijalankan dengan betul .  Biar lambat asal sempurna.
  Ada sesetengah murid merungut kepada aku. "Alah , beri sahaja MS , menguasai sederhana kerana mereka ingat senang sahaja ....apabila bab fardu ain ini jangan main-main. " Teringat di SK Sahabat 4,  setiap orang bawa sebotol air 500 ml untuk demonstrasi mengambil wuduk.  Bagus juga idea Ustazah dan Ustaz tu.  Biarlah masing-masing dengan cara mereka menguji dan memastikan objektif tercapai dan diharapkan agar semua murid dapat menunaikan rukan Islam ke-2 ini.  Syukurlah kalau di rumah, di kampung telah diajar sekurang-kurangnya di sekolah diingatkan semula.
  Teringat aku semasa kecil-kecil dulu, kalau ceramah di surau di kampungku asyik-asyik ajar sembahyang sahaja sehingga jemu.  Kemudian barulah diajar bab-bab lain.




Kem bestari Solat diadakan ganti hari Khamis cuti ganti Hari  Raya Tahun Baru Cina masa dari pukul 8.30-12.30 tengah hari.

No comments:

Post a Comment