Friday, July 26, 2013

Parut kelapa

Sejak berpindah-randah,dari Sabah ke Sabak Bernam masalah hendak memasak menjadi masalah utama kepadaku.  Sekiranya di Felda Sahabat, di hadapan rumah sewaku ada  sebatang pokok kelapa yang berbuah lebat .
Aku terpaksa menjolok buah kelapa tersebut untuk mendapatkannya.
  Kini, di Sabak pula terutama di Sungai Lang , Sungai Air Tawar dan Parit baru pula berlambak-lambak buah kelapa, maklumlah negeri pengeluar kelapa . Aku sebenarnya lebih suka memerah kelapa untuk mendapatkan santan.  Oleh kerana tidak ada mesin kelapa, jadi aku terpaksa gunakan parut kelapa tradisi ini.  Bukannya susah kerana aku memang  biasa dengan parut kelapa ini .  Semasa hidup susah dulu, zaman kanak-kanak sekitar umur 8-14 tahun, selalu aku memarut kelapa sehingga berpuluh biji untuk membuatkan minyak masak.  Selalunya santan yang diperah diambil kepala santannya lalu dimasak sehingga terbit menjadi minyak .
  Kini, perkara yang sama diulang.  sekiranya aku hendak memasak menggunakan santan, aku lebih suka memarut kelapa.  Istimewanyanya parut ini ku beli di pekan Cenderawasih , Lahad datu, Sabah dan bangkunya kubuat sendiri daripada papan meja sekolah SK Sahabat 4 yang telah dilupuskan manakala gergaji pula ku pinjam dari Ustazah Arbayah, yang tinggal  bersebelahan rumah sewaku, juga merupakan rakan sejawat .  Sungguh banyak nostalgianya parut ini.
     Terima kasih tidak terhingga kepada Ustazah Arbayah Suwandi dan keluarganya kerana budi baik dan sentiasa menolongku ketika aku kesusahan semasa di Felda Sahabat dan menumpangkan aku ke sekolah sebelum aku membeli kereta pada bulan Mac 2011.






No comments:

Post a Comment