Friday, July 26, 2013

Pusat Pemuliharan Orang Hutan Sepilok, Sandakan

Sambil meraikan hari keluarga SMK Desa Kencana di Sandakan, kami tidak melepaskan peluang makan angin . Antara, destinasinya ialah melihat keindahan alam semula jadi Pusat Pemuliharaan Orang hutan di Sepilok.
  Kami sampai ke situ pada awal pagi lebih kurang pukul 10.00 pagi. Harga tiket RM7.00 seorang, kami bertiga sahaja, aku, suamiku dan anak bongsuku.
Semasa di pintu masuk, kami dilarang memberi makanan kepada orang utan.
  Walaupun masih awal tetapisudah ramai pengunjung. Untuk melihat orang utan itu , kami terpaksa berjalan kaki di atas lantai kayu yang disediakan. Ada beberapa tempat hentian yang disediakan khas untuk melihat orang utan diberi makan.  Terdapat stesen-stesen dan tali bergantungan khas untuk orang utan bergayut dan sampai ke stesen untuk menjamu seleranya. Kami lihat betik, pisang, jambu adalah makanan orang utan.
 
                                                        laluan lantai kayu
                                tetiba kami disergah seekor orang utan, garangnya!
                                                Waktu makan orang utan
PUSAT PEMULIHARAAN ORANG UTAN SEPILOK

  Pusat Pemuliharaan Orang-Utan Sepilok yang terletak 25 kilometer dari Bandar Sandakan, mempunyai keluasan 43 kilometer persegi.  Pusat Pemuliharan Orang Utan Sepilok merupakan sebuah hutan asli yang terpelihara.  Orang ramai dapat melihat Orang-Utan (Wild Red Apes) di tempat asal semulajadi mereka iaitu di hutan hujan tropika ini.  Tujuan utama Pusat Pemuliharaan Orang-Utan ini adalah untuk mendidik anak-anak orang-utan yang terpisah dari ibunya untuk berdikari di dalam hutan. 

 Pada tahun 1957, pembalakan telah diharamkan dan pasukan simpanan telah dilantik untuk membuat penyelidikan. Dalam tahun 1963 semasa Sabah merdeka dalam Malaysia, Jabatan Perhutanan telah menbentuk satu Cawangan Penjaga Binatang Perburuan (Game Branch).  

    Pada masa itu, dipercayai bahawa orang-utan ialah binatang yang susah didapati dan makin berkurangan. Musim itu juga anak-anak orang-utan sangat terkenal sebagai binatang perliharaan di kalangan rakyat Sabah dan di tempat lain. Anak-anak orang-utan biasanya di tangkap semasa pembalakan dan pembersihan hutan. Dengan adanya Cawangan Penjaga Bintang Perburuan ini, satu undang-undang baru telah dikeluarkan iaitu ‘Dilarang menangkap dan memelihara orang-utan’. Oleh itu Sepilok telah dipilih sebagai sebuah pusat pemuliharaan orang utan. Pelawat-pelawat boleh ke pelantar untuk melihat orang-orang utan datang dari dalam hutan untuk mendapatkan makanan dua kali sehari mereka iaitu susu dan pisang. Masa-masa memberi makan setiap hari ialah pada pukul 10:00 pagi dan 3:00 petang.



No comments:

Post a Comment