Sunday, July 28, 2013

Bebanan Guru

Tugas guru kini bukan sahaja mengajar tetapi dibebani dengan pelbagai kehendak sukatan pelajaran, kehendak pentadbir Kurikulum, kokurikulum dan HEM- Hal ehwal murid, di samping memenuhi arahan PPD , dan KPM.  Tidaklah sempurna kerja kita sekiranya  diupdate' kan.  Semakin lama bertugas di bidang perguruan ini semakin rumit dirasakan.
  Diulit  dengan karenah murid, karenah ibu bapa dan rakan sejawat .  Sebagai guru yang dikatakan "yang menurut perintah", sukar untuk kita mengungkapkan , kadang-kadang terasa lemas dengan pembaharuan yang dilakukan oleh pihak atas tambahan pula dengan kehadiran KSSR,  linus, PROTIM, SAPS, dan kehadiran web yang perlu dipenuhi semuanya dengan rangkaian internet.  Mana-mana guru yang tidak mempunyai internet di rumah pasti akan mengeluh dan terkejar-kejar untuk memenuhi segala borang secara online terutama pemarkahan, data  murid  SMM dan sebagainya.  Contohnya tahun 2010, sebanyak 4 kali aku mengisi markah -SAPS- rasa nak menangis apabila markah yang diisi tidak ada atau hilang tambahan pula line lembab terpaksa mengisi markah pukul 3 atau 4 pagi.
  Kini satu bebanan pula timbul.  Borang pemeriksaan buku yang diselaraskan di sekolah baruku. Borang itu perlu dilengkap siap dengan tarikh, kelas, bila hantar, bila pulangkan, tajuk/kemahiran serta catatan/hasil kerja murid/mutu.  borang ini seperti tidak percaya akan kerja guru memeriksa buku murid .  kenapa perlu terlalu rigid hingga mengambil masa untuk mencatat/melengkapkan borang tersebut sedangkan masa itu diperlukan untuk memanggil murid untuk menerangkan kesalahan mereka atau membimbing mereka.  Adakah wajar borang itu diwujudkan?  Kasihanlah kami guru-guru yang sekarang ini terasa amat terbeban.
 

No comments:

Post a Comment