Monday, July 8, 2013

Maafkanlah daku

Kekadang kita tak perasaan.  Malam itu , semasa melalui lebuh raya sebelum sampai ke Simpang Empat , Alor Gajah, tetiba kereta di hadapan membrek.  Apalagi aku pun membreklah.  Kasihan, ibuku tidak memakai tali pinggang, dia duduk di belakang, agak terperosok.  aku tidak tahu bagaimana dia terperosok sebab malam, keadaannya gelap pula.
   Sampai di rumah, dia mengadu kesakitan tetapi masih sempat mengeluarkan baju-baju dari almari.  Masih lagi aktif berjalan.  Aku pula kepenatan terus tidur kerana memandu dari Sabak Bernam dari pukul 6.30 petang , singgah di Kuala Lumpur  terus  memandu sehingga sampai ke rumah di Melaka pada pukul 11.30 malam.
  Paginya, ibuku terus mengadu kesakitan.  Tak tahu apa nak ku tolong.  Akhirnya Sabtu malam itu , aku bawanya  berurut.  Menurut ibu saudarak,u, lengan tidak patah dan boleh diangkat sedikit.  Akupun diam sahaja.  Ibuku masih lagi mengaduh kesakitan.  Apabila kusebut hendak membawanya ke hospital, ditengkingnya.  Marahnya membuak-buak, entah mengapa bencinya kepada hospital.
  Nasib baik aku bawa ibuku ke rumah kakakku sementelah cuti anak keduaku pun dah habis.  Tanpa berlengah kakakku pun menipu ibuku dan membawanya ke hospital.  Di hospital pula, doktor menyoal kakakku kenapa biarkan tangan ibuku ? Sebenarnya tangannya telah terkeluar dari tulang belikatnya sebab itu dia mengaduh kesakitan.  Akhirnya dimasukkan semula, terpaksa dibius dan kalau tidak berjaya terpaks dibedah.  Ya, Allah betapa berdosanya aku.
    Kesilapan dan kecuaian itu membuatkan aku rasa bersalah.  Patutlah ibuku tak senang duduk, mengaduh kesakitan, aku pula menyuruhnya banyakkan beristifar kerana dia asyik mengungkit peristiwa lama tangannya dihimpit indik.
  Ya, Allah kau perkenankan doaku agar sembuhkanlah tangan ibuku seperti sediakala. Tarikh 12/7/2013 adalah tarikh penentuan untuk melihat tangannya seperti sediakala.  Sebenarnya aku teringat dahulu, pernah tangannya disimen, tetapi sehari sahaja.  Simen ditanggalkan sendiri dan anduh dibuang.  Aku terpaksa membawanya  semula ke hospital.  Nasib baik pembantu doktor itu tidak marah kerana aku telah sedia maklumkan keadaan ibuku.  Hanya kami sahaja yang tahu.........ibu,..oh ibu!

 

No comments:

Post a Comment