Monday, July 8, 2013

Tak Terliur juga akhirnya!

Kalau penghujung cuti sekolah pada 7/6/2013, pokok durianku berbuah sulung, dalam hatiku dapatkah aku merasai kenikmatannya?.  Itu baru dua batang berbuah, ada lagi 5 batang lagi yang belum berbuah.
  Aku bersyukur kerana penantianku berakhir juga.  Dapatlah melihat hasil tanaman tanganku sendiri.  Kiraan kutepat kalau seminggu yang lepas ku ajak kedua-dua anakku dan ibuku balik ke kampung untuk membalut cempedak dan berhasil mendapat sebiji durian kecil yang hanya mempunyai 2 ulas durian, syukurlah dapat juga melihat isi durian yang cantik dan merasai kelazatannya.
  Pada 29/6/2013 ,aku balik ke kampung lagi untuk melihat buah cempedak dan buah durian.  Buah durian pokok pertama dah habis dikebas orang.  Pokok kedua pun kulihat dah bertaburan kulitnya di bawah pokok.  Sudah kukira ada 32 biji.  Kalau dikira kulit ada 8 biji bekas lama dan baru. Ada 4 biji baru gugur dan 12 biji dah lama gugur kerana si pencuri tak berani nak bawa keluar dari kebun itu takut dilihat dek orang,maka dimakan di bawah pokok .  Anehnya, lengkap dengan sebuah kerusi untukl duduk di bawah pokok.
   Sebelum balik ke Sabak , ada 3 biji lagi di atas pokok.  Ku lihat buah itu mungkin dah cukup masak, tetapi menunggu masa untuk gugur, jadi ku jolok sahaja 2 biji, ku tinggalkan sebiji kerana masih kecil atau belum cukup matang.  Betulkah kalau buah durian kita jolok akan merajuk, mungkin buah akan datang takkan gugur? Minta-minta janganlah begitu.
 Sykurlah dapat juga kami merasa isi durian buah sulung ini, maka dapat juga diberikan kepada kakakku di Kuala Lumpur, dibawa balik ke Sabak Bernam dan diberikan kepada anak sulungku yang berada di Shah Alam.
  Tinggal buah cempedak sahaja, entah dapat makan entah tidak atau rezeki siapa?...Itulah nasibku sebagai perantau...ada kampung ditinggalkan, , ada rumah ditinggalkan...Entah bila akan berakhir , pulang semula ke kampung halaman umpama si gagak pulang ke benua atau sireh pulang ke gagang.



 Pada tahun berikutnya pokok ini tidak berbuah sehinggalah tahun 2018, pokok durian berbunga banyak tetapi yang menjadi adalah 3 biji dan sebiji   pokok yang sebatang lagi. Memang sedap isinya.

No comments:

Post a Comment