Thursday, July 18, 2013

Gua Batu Tulug

Setelah menetap di Felda Sahabat, 120 km dari Lahad Datu, aku mengambil kesempatan menziarahi beberapa tempat menarik di Sabah.  Antaranya, Gua Batu Tuluq iaitu gua batu kapur yang berusia 20-25 tahun dahulu.
   Kali kedua, aku mendaki gua ini bersama-sama dengan anak-anakku.  Suamiku hanya mendaki separuh daripada gua batu kapur ini.
Mendaki gua batu kapur ini memanglah memenatkan tambahan pula kami dari jauh, bertolak dari rumah pukul 8.30 pagi dan tiba di gua batu kapur ini pukul 12.30 tengah hari.  Di kala matahari terik memancar , kami gagahi juga sampai ke puncak gua ini untuk bersantai di wakaf .
 
     akhirnya sampai juga aku dan anakku di wakaf di puncak gua batu kapur.
                                     laluan lantai kayu menuju ke wakaf
keterangan di muka hadapan gua batu tulug
 keranda yang berukir dengan kepala monyet, buaya, dan sebagainya.

      berhenti di tengah-tengah wakaf setelah penat mendaki
     
           tangga kayu laluan naik ke puncak gua batu kapur
pemandangan dari atas gua

      MUZIUM BATU TULUG terletak di Kampung Batu Putih dengan jarak kira 41 KM dari perbandaran Kinabatangan. Agop Batu Tulug merupakan batu kapur curam yang berketinggian 39 meter. Ianya terbentuk sebahagian daripada pembentukan batu kapur Labang 20-25 tahun dahulu. Dalam bahasa sungai "Agop" bermaksud gua. Oleh itu, dalam bahasa melayunya "Gua Batu Tulug".

Gua Batu Tulug ini telah diisytiharkan sebagai muzium sejak tahun 1996 oleh JabatanMuzium Sabah dan secara rasminya dekenali sebagai "Muzium Arkeologi Batu Tulug""Batu Tulug Archaeological Museum". Muzium Batu Tulug mempunyai beberapa kemudahan untuk pengunjung seperti pusat maklumat untuk memberi penjelasan kepada pengunjung tentang gua tersebut serta kepentingannya. Tempat ini juga dilengkapi kira-kira 200 tangga untuk ke atas bukit dan pintu gua. Dari sini, pengunjung dapat menikmati keindahan persekitaran termasuk sungai Kinabatangan, kampung-kampung serta hutan disekililingnya. Pengunjung yang bertuah akan melihat beberapa hidupan liar seperti Orang Utan dan burung Kenyalang. 

Pada dasarnya, Gua Batu Tulung mempunyai empat buah gua iaitu:
1) Agop Suriba (rendah) di lantai hutan
2)Agop Lintaga (tengah) dan
3) Agop sawat (atas) antara 12-15m tinggi
4) Agop Dimunduk

     Agop Suriba didiami oleh kelawar dan burung layang-layang. Manakala Agop Lintangaadalah gua terbesar dengan ketinggian siling 12 - 15 meter. Kawasan sekitarnya dilindungi dengan hutan kecuali kampung Batu Putih.

    Sawat Lintanga Agop dan Agop Sawat (gua pertengahan dan atasan) mengandungilebih daripada satu ratus keranda diukir kira-kira 200 - 250 tahun yang lalu. Keranda initelah dibuat daripada kayu keras, 'belian' Eusideroxylon zwager dan dihiasi dengan ukirankepala kerbau, buaya, cicak rumah dan ular.

Ukiran pada keranda mencerminkan mitos dan legenda rakyat Kinabatangan, contohnya,buaya yang berkaitan dengan kematian dan kegelapan kuasa manakala burung bugang, anjing, ayam jantan dan rusa adalah kawan-kawan wira atau hero mereka.

Asal-usul aktiviti perkuburan masih misteri. Ada yang berpendapat bahawa gua ini adalahbekas tapak perkuburan orang Cina yang mempunyai urusan di Kinabatangan. Bentukkeranda diukir menyerupai orang-orang  yang telah digunakan oleh komuniti OrangSungai dahulu seperti yang ditemui di Masias Agop.

Tulang-tulang manusia juga ditemui dalam keranda bersama-sama dengan nombor jika ianya  gong, sumpitan, lembing, artifak Cina, seramik dan perhiasan  peribadi.

    Satu lagi gua yang lebih kecil, Agop Dimunduk. Agop Dimunduk terletak berhampiran dengan  tebing puncak di sepanjang cerun bukit. 
Agop Batu Tulug telah digunakan sebagai perkuburan keranda purba sejak kira-kira 500900 tahun lalu.Amalan pengkebumian keranda ini adalah sesuatu yang lazim di Sabah. 

Gua-gua di sini (Agog sawat, Lintanga dan Dimunduk) mengandungi lebih daripada 125 keranda purba, menjadikannya warisan unik budaya Sabah.

No comments:

Post a Comment