Thursday, May 8, 2014

cabaran memasukkan data LINUS -2014

Tahun pertama mengajar tahun 1 terasa terbeban. mengapa? Selama 29 tahun, belum pernah mengajar tahun 1.  Persekitaran baru , sekolah baru, murid pun baru tetapi cikgu lama, itulah aku.  Memang terasa kelainan dengan keadaan dan iklim sekolah baru.  Sepanjang perkhidmatanku inilah baru ku jumpa murid-murid tahun 1 yang tak takut cikgu.  Entah mengapa? Aku tak tahu di mana silapnya!.
   Sudah selesai tugasku membuat Saringan bacaan dan menulis bagi tahun 1 Arif satu-satunya kelas tahun 1.  Sejak awal telah kuasingkan mereka setelah selama 4 bulan aku mengajar mereka.  Nampaknya tak berjaya mereka kuasai kemahiran membaca dan menulis.  Hanya 18 daripada 28 orang murid yang melepasi saringan 1.  Ada empat orang LINUS tegar dan 6 orang LINUS kelas biasa.  Aku tak tahu bagaimana lagi harus ku dekati mereka.  Gagalkah aku sebagai guru?  Di mana silapku, aku pun tak tahu?.
  Hari ini, 8/05/2014 aku memasukkan data mereka ke Portal NKRA, LINUSMBA0001.  Agak amat perlahan, aku dah mula menelusuri web ini pada malam tadi tetapi tak berjaya membuka lamannya , hanya berjaya memerhatikan maklumat di  webnya sahaja. Setelah berjaya membukanya, pada pukul 10.35 pagi, hanya 4 orang sahaja berjaya dimasukkan data dalam masa setengah jam, alangkah perlahannya.  Maka aku cuba pula di bilik GPK, katanya line internetnya , agak laju namun serupa juga.  Maka aku gunakan masa free sehinggalah pukul 11.35 pagi, selepas itu , aku mengajar semula sambil membawa laptop ke kelasku. Akhirnya siap jugalah sehingga pukul 1.20 petang. Nasib baik muridku hanya 28 orang.  Zaman sekarang guru perlu menggunakan masa sepenuhnya untuk mengejar masa ibarat sambil menyelam minum air, aku takut juga kalau lemas .  Muridku tahun 6, ada 3 orang yang membaca merangkak-rangkak, sempat juga bagi soalan membaca L:INUS, penatnya aku menunggu sambil mengisi data LINUS.  Syukurlah dapat juga aku menyiapkannya sambil mendengar dia membaca.

No comments:

Post a Comment