Thursday, May 29, 2014

mana boleh tahan!

Kekadang kita tak mahu ianya berlaku.  Tetapi takdir Allah siapa yang tahu? Kukisahkan tentang ibuku.  Aku pun tak tahu sejauh mana betul atau salah.  Mungkin hidup tertekan atau buatan orang ataupun saka.  Kalau buatan orang dah berpuluh-puluh dukun dari arwah datuk, nenek dan abangku. Kemudian mendapatkan rawatan di hodpital sahaja yang dikategorikan sebagai psikiatri.
  Umurnya dah 80 tahun. Kekadang bercakap sendiri.  Yang menjadi kepelikan atau keanehanku ialah asyik-asyik orang tu suruh. Hari ini ibuku masak 4 cawan beras sukatan periuk elektrik.  Lembiknya nasi, siapa nak makan? Kebetulan musim mangga dan di rumah banyak mangga, hari-hari makan mangga...kulit mangga bersepah umpan lalat datang.  Katanya pasang kertas lalat.
Ada sahaja yang dijawabnya. Kekadang semua buku-buku dimasukkan ke dalam beg plastik.  Habis buku-buku anakku dan buku-buku aku dicampur adukkan. Kemudian kerjanya menyusun semua buku-buku di atas meja, di atas sofa dan macam-macam dibuatnya. Kadang kala menulis , habis diconteng dalam kertas,buku atau apa-apa sahaja yang dia dapati.
   Kalau diberi makan ubat penenang tidur sahaja  dan batuk-batuk pula. Kasihan juga. Jadi di mana tahap kesabaranku...Ya Allah kau berikan aku kesihatan dan kesabaran yang tinggi untuk kuhadapi semua ini.


No comments:

Post a Comment