Monday, May 12, 2014

Ibuku juga!

Petang Sabtu, dia sibuk mengankat kain baju di ampaian.  Anak kunci yang masih melekat di pintu diambilnya.  Pada waktu malam semasa hendak mengunci pintu dapur itu, dah tak boleh, Mengapa, mencari kunci keliling rumah tak jumpa. Entah mana diletakkannya?
   Kebetulan pada hari Ahad, ada majlis konvokesyen anak sulung, maka kunci itu penting bagiku.  Penat mencari di dalam rumah, cari pula di luar rumah, malam-malam mana hendak nampak, pasang lampu keliling rumah.  Disuruh si anak cari.  Di telefon kakakku , meminta tanya kepada emak.  Emak ikut kakak balik Kuala Lumpur sehari sahaja.  Penat dia memujuknya.  Katanya ada tersangkut di belakang pintu bilik air. Mencari-carilah aku di bilik air dan di dalam biliknya dan di atas katil sebab itulah kali terakhir aku melihatnya selepas mengangkat kain baju.
   Sehingga pagi , Sabtu sebelum bergerak ke UiTM Shah Alam, aku masih  mencari kunci itu lagi.  Habis ku kumbah kain baju dan mencari  di dalam beg-beg plastik.  Maka teringat beg kertas kecil yang telah ku buang.  Ku minta anak sulungku mencari dalam tong sampah, namun tak jumpa.  Maka kami pun bertolak Ke UiTM, Shah Alam.
  Hari ini, sebelum balik ke Sabak Bernam, suamiku beri cadangan beli sahaja yang baru. Tetapi macam mana? Sememangnya si bongsu mempunyai akal yang tajam, masih ingat nombor kedua-dua kunci pintu dapur itu, maka ku catatkan untuk membeli di pekan Masjid Tanah.  Tetapi intuisi  atau gerak hatiku , aku harus mencarinya sekali lagi dengan harapan dapat jumpa kunci itu.  Entah bagaimana terdetik di hati, cari di katil, tak ada , bawah katil pula, pun tak ada.  Tiba-tiba teringat belakang pintu tempat sangkut baju.  Syukurlah jumpa juga kunci itu yang disangkut di belakang pintu bilik anakku tetapi ditutupi dengan baju.  Alhamdulillah selesai satu episod kehilangan kunci.
  Entahlah berdosakah aku? Emakku ini memang aktif , ada sahaja perkara pelik yang dibuatnya.  Telah ku tegah jangan ambil apa-apa barang atau alih-alihkan barang, namun dibuat apa yang disukainya.  Hari-hari kena marah, mana taknya pening kepala dibuatnya...esok entah apa pula cerita atau episod kehidupan yang dilakarnya.  Cuma berharap aku berdoa  agar Allah memberikan aku kekuatan iman dan kesihatan untuk menghadapi masa-masa akan datang hidup bersama-sama dengannya....aamiin.

No comments:

Post a Comment