Monday, May 12, 2014

Ibuku

Hari-hari melewati usia emas ibuku pelbagai cerita yang dilakarkan.  Kalau semalam aku sibuk mencari kunci yang diambilnmya dan disimpan di tempat lain, kali ini tak mahu makan nasi lemak yang diberikan secara percuma kepadaku.
  Semalam sibuk seharian konvokesyen anak sulung di UiTM Shah Alam, aku pun membeli ayam dan singgah sebentar di kedai jualan nasi lemak.  Sesaja nak tanya cari orang untuk pemasangan plug, tetapi ditawarkan nasi lemak, maka diberikan aku 3 bungkus nasi lemak percuma.  Maka kuambil dan bawa balik.  Sesampai di rumah ku rebus 3 biji telur.  Aku pun mempelawanya makan. Tak ingin dimakannya.  Terpaksalah aku masak lauk ikan terubuk masak asam dan masak nasi.  Emak , Oh, mak, mengapa selalu buat cerita....tak baik menghina makanan! Syukurlah ada orang yang hendak memberi nasi lemak, kak Yam yang beri kepada emak...

No comments:

Post a Comment