Wednesday, May 21, 2014

LINUS , OH, LINUS!

Dah banyak kali agaknya aku ke PPD Alor Gajah.  Kalau dulu nak pindahkah anak ke sekolah di Melaka ini, terpaksa ke PPD Alor Gajah.  Kali ini asyik ke PPD berkaitan dengan LINUS.
  Hari ini 21/5/2014 ambil modul LINUS pula.  Nasib baik tak perlu menghadiri kursus. Pergi jengok saja, ambil modul Lierasi  dan NUmerasi Guru dan Murid serta menyentil pula buku Kokurikulum Hoki .  Apa-apa pun dah selamat ambil buku modul guru dan murid.  Selepas ini , tugas guru pula menggunakan modul tersebut.
  Semakin canggih zaman persekolahan, semakin banyak juga kerja guru.  Mesyuarat, jalankan  pdp, merekod, menganalisis dan menjalankan pemulihan murid LINUS tegar dan murid LINUS.  Mengapa zaaman persekolahan kita tidak ada guru pemulihan dan guru bimbingan, teruk sangatkah murid sekarang ini?
  Pada aku, memang kot.  Sebab itu, murid-murid tak kisah akan kepincangan diri sendiri, pergi sekolah penat-penat guru mengajar, hasilnya tak seberapa, umpama memasukkan air ke dalam botol yang bocor.
aku pun memang amat cetek atau dangkal tantang LINUS.  Tetapi sebagai guru terpaksa akur segala perancangan yang telah ditetapkan KPM.  Namun timbul keraguan kepadakui sebagai pendidik.  Mungkin bocor pendidikan di rumah dan mungkin juga di sekolah.  Namun begitu aku sebagai guru perlu menjadi menjadi lebih tabah menghadapi sesetengah  murid tahun 1 ku  yang suka bercakap dan tidak pernah membaca atau bersedia untuk belajar....di mana silapku? Mungkin mereka akan menguasai kemahiran membaca dan menulis di tahun 1 atau masih lagi seperti muridku tahun 6 seramai 3 orang yang masih belum menguasai kemahiran membaca, menulis dan menaakul...alahai muridku di SKMT.

No comments:

Post a Comment