Friday, May 23, 2014

Ke mana gajiku!

Beberapa tahun yang lalu bermula tahun 2000, aku suka menanam pokok buah-buahan dan pokok bunga.  Entah berapa ribu duitku habis ,aku sendiri tidak tahu.  Aku membuat pagar di sekeliling kebunku yang tak seberapa tetapi dek kerana kebunku berkembar dengan kakak dan abangku , aku pagarkan sekali..  Kali pertama hampir RM6000. Oleh kerana harapkan orang, pagar tak menjadi.
  Aku beli pula pokok buah-buahan hampir RM2000. Upah orang tanam, tak menjadi juga.  Kemudian buat pagar dawai pula dan korek longkang, RM7500 pula.  Nasib tanah ku tanah rendah, mudah dilanda banjir.
Oleh sebab itu semasa hendak membina rumah, aku terpaksa menghabiskan hampir RM20,000 untuk menambak tanah dan pembentung untuk laluan air..
 Aku dah tanam 32 batang pokok kelapa, namun gangguan babi hutan pula.  Habis dicabutnya pokok kelapa itu.  Kata orang, ambil rambut letakkan di pagar atau taburkan berhampiran dengan pokok kelapa, namun tidak diendahkan babi hutan itu.
     Adalah pokok petai yang ku beli, dah beberapa tahun hidup, habis disodok oleh penyewa kebun.  Begitu juga 5 batang pokok rambutan,dan pokok cempedakku habis disodoknya. Beginilah cabaran hidup apabila kita tidak sempat memantau kebun sementelah aku hidup di perantauan. Wang gaji habis ditaburkan di tengah-tengah perjalanan balik ke kampung .  Semasa tinggal di Sabah, terpaksa berulang balik kerana ada dua orang anakku di Selangor.
  Rumah juga perlu diselenggara dan dipelihara. Kemudian berpindah  ke Selangor pula, kos belanja perjalanan ke sekolah sejauh 121km dua hala, memenatkan.Syukurlah dapat berpindah balik ke Melaka dan menginap di rumah kediamanku sendiri.  Tetapi masalah lain pula yang timbul.  Berapa lama harus ku tempuhi cabaran ini...antara kerjaya, suami dan rumah.....semoga Allah memperkenankan doaku...aamiin.

No comments:

Post a Comment