Tuesday, May 13, 2014

Didik Hibur di Sudut LINUS

Dah lama nak meletakkan dan menceriakan sudut LINUS di kelas 1 Arif.  Ikutkan hatiku,  mahu saja aku biarkan mereka.  Memang naluri kanak-kanak begitu kot. Murid-muridku ini agak aktif dan suka  bercakap.  Aku memang naik angin kalau terlambat sedikit masuk ke kelas, mereka asyik keluar kelas.  Pantang lambat sedikit bergaduh sahaja.  Maklumlah kelasku tahun 6 di bangunan C manakala mereka di bangunan A, perlu mengambil masa untuk turun ke tingkat bawah dan naik tangga ke bangunan  kelas mereka   di atas bukit.
  Maka,  hari ini sempena cuti Hari Wesak, 13/5/2014 , aku sibuk menyiapkan peralatan BBM untuk murid LINUS tegar dan LINUS.  Daripada 28 orang hanya 18 sahaja yang lulus LINUS.  4 orang LINUS tegar dan 6 orang LINUS. Seorang murid peempuan di kelas ku pula lambat daftar masuk kelas tahun satu dan tak pernah bersekolah tadika, namun ada kemahuan nak belajar. Seorang murid lelaki  baru pula dari Besut lagi memeningkan kepalaku.  Dia tak mengenal huruf vokal dan konsonan.  Entah apa yang dipelajari di sekolahnya, aku pun tak tahu.  Memang tuturkatanya pekat loghat /daerah Terengganu. Buku tulis Bahasa Melayu pula langsung tak bertulis, cikgunya tampal dan tulis perkataan sahaja.  Maklumlah murid-murid ini perlu diteliti  dan dikenal pasti supaya  tidak lupa membawa buku....selalunya ada 3 orang murid di kelasku perangainya sama seperti murid baru ini.
       Aku telah menghabiskan duit di Pasar Raya Ten-Ten dengan membeli alat memancing dan huruf abjad .  Peralatan memancing aku beli 6 set sebab ada diskaun separuh harga .  Begitu juga huruf abjad 2 set. Harganya adalah dalam lingkungan RM50.00.  Bukan apa,  nak menarik minat murid dan mereka boleh lakukan aktiviti ini sambil bermain secara didik hibur.  Tetapi yang menjadi masalahnya, aku bimbang mereka akan  membawa pulang alat mainan ini.   Maka bagaimana harus ku awasi mereka? Masalah penyimpan juga berlaku kerana di kelas mereka tidak ada almari berkunci.
  Nasiblah aku serahkan sahaja kepada murid-murid yang agak pandai sebagai rakan pembimbing dan mengawasi peralatan tersebut. Semoga bahan-bahan ini dapat membantu mereka dalam pembelajaran.
  Aku terpaksa membuat senarai check list dan peraturan agar mereka dapat mematuhi peraaturan dan menjaga peralatan tersebut.  Semoga usaha ku ini berbaloi...aamiin.


             huruf besar yang ada magnet - dengan menggunakan pancing, murid mengambil huruf dan menyebut
  
 Ikan-ikan plastik yang boleh dipancing kerana ada magnet - murid sebut dan mengeja ikan serta menceritakan perihal ikan.
                                                     Joran untuk mengail ikan


                     Ku simpan di dalam kotak supaya alatan ini tidak bertaburan
                                huruf-huruf daripada polistrin - murid susun dan bentuk perkataan
                                    ada 6 joran boleh buat pertandingan memancing huruf dan ikan
                                                              Siap sudah papan tanda sudut LINUS

Ada beberapa bahan bacaan yang ku letakkan di sudut bacaan seperti gambar-gambar dan perkataan yang ku ambil daripada KCA - Koleksi Cikgu Anis, Norainin Dream dan Cikgu Tice Su...Terima kasih atas perkongsian ilmu.   Semoga usaha murni  cikgu-cikgu ini memberi manfaat kepada murid-muridku.

No comments:

Post a Comment