Saturday, December 22, 2012

Securik memori luka 2011-2012 (episod 1)

  Setelah mengharungi 28 tahun menjadi seorang guru, perkhidmatanku melakar sejarah.  Mulai tahun 2011,kemelut  pertukaranku lalui  begitu sukar.  Tragedi 25 Oktober,2011 tetap terpahat dalam memoriku.  Kemalangan yang ku alami menyebabkan keretaku  susut nilai RM20 000 .  Namun aku bersyukur aku tidak sedikitpun cedera hingga ada antara rakan sejawat mengatakan aku ada ilmu kebal, di balai polis pula..minggu cikgu kemalangan dan ada suara yang mengatakan ada orang hendak mengenakan cikgu....hahaha...Ya..Allah sahaja yang melindungi hamba yang meletakkah seluruh jiwa dan raganya kepada-Nya.
   Selepas itu aku turun-naik ke Putrajaya BSM (Bahagian Sumber Dan Manusia) dan JPNS . Kemelut lagi.  Berbagai-bagai manusia disebut seperti rakan sejawat semaktab, sekampung yang boleh menyelesaikan masalahku namun hampeh....dan sekarang kalau ada sesiapa menyebut nama orang tertentu di bahagian Putrajaya dalam hatiku ...tak ada sesiapa boleh menolongku  kecuali Allah sahaja..jemu sudah.  Sebabnya kami sendiri , aku dan suami jumpa sendiri Timbalan Pengarah untuk mendapat kelulusan pertukaran.  Orang kampung senang cakap ...sebut saja nama orang tu angkat telefon dah selesai masalah....
   Kemudian angkara SBPA pula tergantung keputusan pertukaranku.  Aku terpaksa balik semula ke Sabah.  Perkara yang tetap dalam ingatanku..macam mana status pertukaran saya...  . Mudah dan bersahaja kerani bahagian sumber manusia itu menjawab" Di mana cikgu dibayar gaji, di situlah tempat cikgu".  Aku pun berangkat balik ke Sabah.  Yang kukesalkan 2 kali borang perpindahan tak diterima di mana salahnya?.   Kedua, kesalnya aku,  penyelia sekolah rendah di Putrajaya yang enggan mendengar masalahku dan katanya. "kalau cikgu beri saya borang ni apa boleh saya buat?".
   Pengajarannya daripada peristiwa ini ialah kita mestilah berusaha sendiri  dan janganlah berharapkan sangat dengan surat-menyurat ...perlu susuli dengan panggilan telefon dan kita mesti tahu bagaimana hendak selesaikan masalah.

No comments:

Post a Comment