Tuesday, February 28, 2012

duitku tak bernilai

  Pada 26/02/2012 kami ke Pasar Gantung Tawau atau Central Market Tawau.  Hajat hati membelah-belah kali terakhir.  Mula-mula kami pergi ke Pasar Besar untuk membeli ikan bilis, udang kering dan ikan keropok.  Aku sebenarnya nak neli ikan kering yang lain tetapi memandang makan ikan kering terlalu kerap boleh karang gigi dan darah tinggi, aku lupakan saja.
   Kemudian aku ke Pasar Gantung Tawau.  Hajat hati nak cari kain batik dan apa-apa barang yang menarik hatiku.  Aku ini bukanlah pandai sangat menawar dan nak cakap dialek Sabah, pakat gelak diorang.
  Dalam pada memilih key chain di sebuah gerai, aku tidak dilayan.  Aku menawar harga key chain itu. Selain aku, kedengaran dialog orang semenanjung. Ku kerling sedikit.  Tak perasaan rombongan pelakon Jalaludin Hasan.  Patutlah aku tak dilayan.  Kecil hatiku.
   Maka aku pergi ke kedai bertentangan. Alangkah baiknya sipeniaga, ku tawar harga key chain itu dapatlah kurang sedikit, maka ku beli 15.  Jangan lihat pada rupa atau nama, bukannya duitku tak laku.  Maaflah kalau tak sudi orang dapat rezeki.

No comments:

Post a Comment