Tuesday, February 28, 2012

tayar !oh ,Tayar!

  Sejak kemalangan 25 Oktober 2011 sehingga 12 Januari, 2012 kereta Viosku duduk di dalam bengkel Sun Hoe di Lahad Datu.  Pada 13 Jan hingga 24 januari kereta itu duduk di bawah khemah kuarters guru.  Aku tidak tahu berapa lama kereta itu tidak bergerak.
  Setibanya  aku ke Felda Sahabat pada 25 Januari 2012 aku  pun memandu kereta itu dan menggunakannya  pergi dan balik ke sekolah.  Syukurnya tidak ada apa-apa yang berlaku terhadapnya.   Cuma aku musykil sedikit apabila kereta berkunci, but boleh dibuka tanpa berbunyi.
  Sejak itu 2 kali berulang alik dari Lahad Datu, kereta itu tidak meragam.  Tetapi pada pagi 26 /02/2012 ketika di Hotel Dynasty tayar belakang sebelah kiri pancit.
  Kemudian kami ke Tawau, balik dari Tawau kurang angin lagi.  Kami pam tayar itu. Setelah 2 kali diperiksa tiada kebocoran.  Alhamdulillah.  Kemudian, kami ke Kota Kinabalu pada 27/02/2012.  Pada  malamnya pula, tayar depan sebelah kiri pula kempis.  Kami pam di stesen minyak Petronas.  Hari ini 28/02/2012, kami pergi ke Kuala Penyu. Dalam perjalanan tayar itu kempis lagi.  Kami singgah di Shell untuk dipam menambah angin.  Kemudian , terasa kurang angin diperiksa di kedai  Tayar Silverstone di Beaufort.
  Di situ teknik menggunakan air sabun tanpa membuka tayar untuk mencari  kebocoran  menimbulkan tanda tanya bagiku.  Belum pernah kulihat.  Setelah tidak berjaya, dia pun membuka tayar tersebut dan puas dia mencari di mana bocornya tayar itu, direndam dalam air dan dibubuh air sabun, namun tak jumpa.
  Dalam pada itu suamiku bergurau ada hantu kot ikut masa kemalangan dulu sebab dah berjangkit dari tayar belakang ke tayar depan.  Puas sipekerja itu membaca doa dan bismillah agar berjumpa  kebocoran itu , akhirnya suamiku menyarankan agar bubuk minyak kat tayar itu.  Mungkin dah  lama tayar kempis dan minyaknya dah kering maka terdapat ruang yang membolehkan angin keluar sedikit demi sedikit.  Entahlah aku pun tak tahu apa sebabnya.  Menjadi misteri buatku yang tak ada ilmu tentang tayar.


 

No comments:

Post a Comment