Tuesday, February 28, 2012

Kuala Penyu

   Kami bergerak dari Hotel Gaya ke kuala Penyu pada waktu pagi, entah pukul berapa aku tidak pasti.  Yang kupasti ingin kujelajahi pantai barat Sabah ini sebelum berangkat pulang 1 Mac 2012.
   Kami ikut perjalanan sepanjang persisiran pantai.  Jaraknya dari Kota Kinabalu 116 km ke Kuala Penyu. Sepanjang jalan, ku dapati jalan rayanya elok tak seperti di Sandakan dan Lahad Datu. Pembangunan banyak dilakukan di sini.
   Dari segi bangunan, bentuk rumah dah banyak yang berubah.  Kebanyakan rumah batu,ada juga rumah tradisional.  Tetapi sumber pendapatan penduduk Papar masih lagi kepada ikan dan pertanian.  Sepanjang jalan terdapat pondok-pondok jual ikan bilis, udang dan ikan kering.  Hasil pertanian seperti nanas, jagung, kelapa dan sagu.
   Kami melihat pemandangan di kampung yang masih lagi tradisional dan ada sedikit pemodenan.  Kami sempat melihat bandar -bandar kecil , tidak seperti bandar-bandar di semenanjung.  Bandar Kuala Penyu, Beaufort dan Membakut.  Terdapat landasan kereta api dari Beaufort ke Inanam.


                                                jalan raya yang elok




jambatan gantung
                                        bot nelayan di Kuala Penyu

                                     kedai-kedai di Kuala Penyu
                               bandar Membakut - perusahaan kuih tradisional
                                                   surau di Membakut
Gerai-gerai makan dan kedai buku dan pakaian
Terdapat banyak kemudahan asas seperti surau, sekolah, dan perpustakaan serta dewan orang ramai di Membakut.
   Semuanya ini akan menjadi ingatan dan pengetahuan kepadaku sepanjang berkhidmat di Sabah ini walaupun hanya lebih kurang setahun 10 bulan.

No comments:

Post a Comment