Tuesday, December 10, 2013

Catatan Pengalaman hari ke-4 di Satun

3 Disember 2013, hari ke-4 , kami tiba lebih awal di sekolah.  Kami melihat aktiviti  sehari murid -murid di sini. Konsep guru penyayang diamalkan oleh guru yang bertugas pada hari itu. Dua orang guru lelaki dan 2 orang guru perempuan sedia menyambut kehadiran murid-murid di pintu pagar sekolah.
 Suasana di sekolah ini amat harmoni.  Walaupun ada sekumpulan murid  yang bermain bola pada awal pagi, tidak kedengaran mereka menjerit-jerit atau berkelahi.  Tiada ada suara riuh -rendah , gelak ketawa seperti di sekolah kita. Mungkin budaya mereka bercakap lemah -lembut dan bersopan.  Kalau hendak dibandingkan dengan penulis jauh panggang dari api,maklumlah suara penulis nyaring dan kuat mana tidaknya kalau orang Melaka mesti bercakap kuat, tak tahulah kebenarannya... mungkin juga kita telah terbiasa dengan budaya ini. tak tahulah orang Melaka yang lain.
 Selepas perhimpunan pagi, kami dibawa melawat ke kawasan sekolah dan bilik-bilik khas.  Sebelum masuk ke kelas, kami dibawa melawat ke perpustakaan, dewan serbaguna yang digunakan untuk majlis-majlis tertentu dan tempat sembahyang berjemaah, kantin, koperasi (kedai buku), wakaf-wakaf atau pondok-pondok serta pejabat pengurusan. Sekolah ini diuruskan oleh guru-guru yang dilantik seperti  juru audit /akaun  tidak seperti di Malaysia ada staf /kakitangan pejabat dan pekerja swasta.    
  Gaji guru tidak dibayar oleh kerajaan.  Oleh itu, pihak pengurusan perlu mencari dana sendiri untuk membayar gaji guru . Pengorbanan guru-guru di sekolah ini  patut dihargai dan dicontohi, jihad ke jalan Allah  demi  melahirkan generasi yang berjiwa Islam.

                                                     konsep guru penyayang - murid berslaman dengan guru
                                             murid perempuan bersalaman dengan guru perempuan
                                         pemandangan dari jauh terdapat wakaf-wakaf untuk berehat
                                           ahli  kumpulan kami berkumpul di wakaf
                                             di perpustakaan
                                               hiasan yang popular terdapat di mana-mana
                                                          rak-rak buku
                                                  tabung untuk sumbangan ikhlas
           dewan serba guna - majlis-majlis tertentu atau tempat sembahyang -tidak dibenarkan memakai kasut
                                                    info-info yang terdapat di belakang dewan
                                                Makmal komputer yang canggih - monitor LCD
                                                              makanan yang dijual di kantin

         Situasi di dalam kelas - tidak ada bilik guru. Di belakang kelas  disediakan meja kecil dan kerusi untuk guru kelas membuat aktiviti sendiri di kelas sendiri
                                                pejabat pengurusan - akademik dan sosial


 Gambar di atas menunjukkan pembahagian pengurusan sekolah rendah dan sekolah menengah.
 

No comments:

Post a Comment