Wednesday, December 11, 2013

Pengalaman hari ke-8 di Satun- Jalan-jalan

7 Disember 2013 , hari ke-8, kami dibawa makan angin dengan van Vip ke Hadyai.  Kami bertolak pukul 8.30 pagi menuju ke Sekolah Muslim Suksa.  Rancangan awalnya semua guru  Bahasa Melayu Malaysia dan guru pengiring sekolah masing-masing bergerak serentak dan akan bertemu di tempat yang akan dilawati.
  Menunggu dan menunggu ahli kumpulan lain tiba, akhirnya kami bertolak ke Hadyai pada pukul 9.00 pagi - (lebih kuranglah.).  Kami tiba di Kimyong, Hadyai pada pukul 10.00 pagi. Kami diberi masa 2 jam untuk membeli-belah.  Stelah membeli-belah, kami dapati harga barangan di Wang Belacan lebih murah berbanding dengan di Kimyong , Hadyai.  Maklumlah harga di bandar lebih mahal daripada harga di luar bandar cuma di bandar banyak pilihan dan persaingan tambahan pula kami mengharap guru-guru Thailand menawarkan harga tersebut kerana ada peniaga yang tidak tahu berbahasa Melayu atau Bahasa Inggeris.
Peniaga  atau juru jual di pasar raya  biasanya pandai berbahasa Inggeris.
 
                                                    Panorama di sekitar bandar KImyong
                                                Kami menanti van datang pada pukul 11.52 pagi
                   
                                        Kami menyewa van ini 700 bath Thailand seorang

Lebih kurang pukul 12.00 tengah hari, kami meninggalkan bandar Kimyong menuju ke Sami Kitchen untuk menjamu selera. Kami tiba pukul 12.40 tengah hari di restoran itu, kumpulan guru Sekolah Muslim Suksa  sudah tiba lebih awal. Kumpulan sekolah lain belum lagi muncul.  Menanti demi menanti, akhirnya kami makan dahulu kerana kelewatan kumpulan sekolah lain akan mengganggu jadual perjalanan yang telah ditetapkan.
 
                            Menu: tomyam, sayur campur, sayur tauge, siakap masak masam manis


Kumpulan guru dari Sekolah Muslim Suksa
 Pada pukul 1.30 petang , kami menruskan perjalanan makan angin lagi.......bersambung

Penulis tidak dapat mengagak jarak  perjalanan dari Satun ke bandar Kimyong dan ke Sami Kitchen .

No comments:

Post a Comment