Tuesday, December 10, 2013

Catatan pengalaman hari ke-6 di Satun - makan-makan

5 Disember 2013, hari ke-6, kami berkumpul di sekolah untuk berkelah di Tanjung Pauh  (disebut Tanjung Poh) .  Perjalanan mengambil masa selama 2 jam.  Kami bertolak pukul 9.30 pagi dengan menaiki van ,sementara Encik Rosalan, pengarah sekolah Anuban , isteri dan anak-anak serta pekerja kantin bersama suaminya dengan kereta masing-masing.
  Kami tiba di Tanjung Pauh lebih kurang pukul 11.30 pagi.  Semua sibuk mengeluarkan barangan yang dibawa.  Kami tidak diberitahu rancangan berkelah ini dengan tepat. Mereka membawa dapur pembakar/pemanggang  , kayu api, kayu arang, cebisan tayar basikal (untuk menyalakan api), ikan cencaru, sayur campur yang ditelah dimasak, nasi , buah mangga dan minuman.
   Makanan yang hendak dipanggang/dibakar ialah sosej,  bebola ketam, bebola ikan.  Makanan lain yang dipesan di restoran ialah tomyam ikan dan ketam kukus.
 







Kami berkelah dalam hujan gerimis.  Air hujan menambah perasa dalam kuah tomyam. Kemudian hujan semakin lebat.  Lebih kurang pukul 12.30 tengah hari, kami bertolak pulang,  Kami singgah di Masjid Mambang untuk bersembahyang jamak Zohor dan Asar. Kami berehat sebentar di masjid ini , 


   

No comments:

Post a Comment