Sunday, January 20, 2013

Pemantauan ?

Tahun ini adalah tahun ke -29 aku mengajar.  Sebanyak 8 buah sekolah di 4 buah negeri telah ku lalui.  Mungkin tahun ini akan dipantau lagi?  Seingatku , biasalah kalau dipantau oleh rakan sekerja atau guru besar.  Pemantauan oleh Nazir yang akan ke SKSS pada Isnin atau Rabu minggu ini 21 atau 23 Januari, siapakah guru terpilih?.
  Di Sekolah Pinang Tunggal telah 2 kali  aku dipantau oleh Nazir , subjek Kajian Tempatan dan Matematik sekitar tahun 1990 atau 1991, aku tidak ingat . kemudian di Sekolah Paya Keladi seramai 10-12 Nazir berkampung kerana prestasi UPSR , nasib baik aku pergi berkursus , selamatlah.
 Selepas itu aku berpindah ke Melaka pula, di Sekolah Kebangsaan Lendu, nazir pun hendak datang.  Aku diperli oleh guru besar, " ada orang nazir nak datang, dia tak ada", kata-kata itu ditujukan kepadaku kerana aku akan jalani praktikum mengajar di Sekolah Menengah Tun Tijah selama sebulan bermula daripada 14 Mac hingga 14 April 2002. Selamatlah juga aku.
 Permohonan guru cemerlang, aku dipantau dan ditemu duga oleh Timbalan Jemaah Nazir Jaminan kualiti  Negeri Melaka iaitu Tn Zamani dan Tn Mansor  , aku pun dah lupa nama penuh mereka.  Terima kasih, walaupun ada yang tak berpuas hati kerana dikatakan aku tidak garang mendisiplin murid.  Memang rasa-rasanya hendak ku rotan sahaja murid-murid 5 Mawar 2010 tu! Mereka banyak cakap dan berani komplen depan-depan.  Hari itu mereka mengatakan aku tak garang kepada ustazah Muniroh.  Syukurlah aku berjaya mendapat jawatan Guru Cemerlang walaupun ketika itu aku sibuk hendak berpindah ke Sabah mengikut suami.
  Di Sabah pula, keputusan UPSR merosot, sedang aku sibuk-sibuk hendak berpindah ke Selangor, datang lagi Nazir dari Kota Kinabalu. Terlepaslah aku kerana aku sudah balik ke Semenanjung.  Aku pun tak kisah kerana subjek BM meningkat 2.8 % Pemahaman dan 12.4 peratus Penulisan sedangkan yang lain-lain subjek merosot.
  Kini aku di Selangor, tak boleh lari atau mengelak.  Alnasiblah, aku tak kuasa.  Aku dah mula mengecat kelas, mengalas meja untuk keceriaan kelasku, dan lain-lain kerja.  Cuma ada sedikit kerja yang belum langsai....tunggulah sahajalah..dan tawakal sahaja.

1 comment:

  1. pemantauan nazir untuk baiah , prestasi UPSR di SKSS meningkat- lonjakan saujana dan meningkat lagi tahun 2012, calon tunggal do Kuala Selangor, semoga berjaya....harapan semua.

    ReplyDelete