Wednesday, January 9, 2013

Seharian di SKSS setiap Rabu.

Seawal jam 5.00 pagi dah bangun. Siap-siap ke sekolah dengan memandu kereta sejauh 60.5 km pada jam  6.30 pagi dan sampai di sekolah pada pukul 7.15 pagi.  Aku terpaksa memandu dengan kelajuan 100-130 km/j ,tengok,-tengoklah kenderaan di jalan raya  dan jalan yang berlekak-lekuk serta  senget sebelah terutama selepas lampu isyarat di Sekinchan hingga batu 10 berhampiran dengan SK  Sungai Burung.
   Hari ini,  Rabu ada kegiatan kokurikulum.  Maka aku tidak balik ke rumah  sebaik habis waktu persekolahan pada pukul 12.50 tengah hari .  Waktu kokurikulum pukul 4.00 hingga  6 petang.  Maka tinggallah di Bilik Guru bersembang dengan kawan-kawan sambil menyiapkan kerja atau membuat ringkasan mengajar .  Oleh kerana bekalan elektrik terputus sejak pukul 9.30 pagi hingga pukul 7.00 petang, kami kepanasan.  Maka berehatlah di surau SKSS.
  Aktiviti kokurikulum minggu pertama ini hanya melantik AJK bagi organisasi sesuatu badan beruniform dan  kelab/persatuan .  Lebih kurang pukul 5.50 petang aku pun sadah mudah beransur pulang.  Aku singgah di Pasar raya Kasim di Sungai Besar untuk membeli barangan dapur.  Sebaik tiba di rumah pukul 7.15 malam bergegas aku memasak tomyam untuk makan malam dan mencelur mi.  Rasa letih juga seharian di sekolah.
   Kalau dikira , bermula dari 6.30 pagi hingga pukul 6.00 petang  bermakna 12jam 30 minit aku di sekolah.  Manakala perjalanan memakan masa 40-50 minit dengan kelajuan 100-130 km/j.  sekiranya aku memandu 100km dengan kadar yang tetap bermakna perjalanan ke sekolah mengambil masa selama 1 jam.  Beginilah nasibku bermula tahun 2012, bulan Mac tahun lepas.  Aku tak tahu sampai bila...? Semoga Allah memberikan aku kesihatan yang baik dan dapat berpindah balik ke Melaka...Rindunya aku kepada rakan-rakan lama dan rumahku yang umpama istana hinggap.

No comments:

Post a Comment